Naar aanleiding van het onderzoek van MoneyView en de daarop volgende overname van de conclusie daaruit door de Consumentenbond over particuliere rechtsbijstandverzekeringen, vraag ik mij het volgende af.

Er zijn in Nederland grofweg twee manier om de modules van rechtsbijstandverzekeringen in te delen.

Je hebt wat ik maar even “de DAS-manier” noem: Consument, Wonen, Verkeer, Inkomen, etcetera. En er is de “SRK-manier”: Basisdekking, Eigen woning, Motorrijtuigen, Arbeid, etcetera.

De winnaar van de test was (grappig genoeg en een schoolvoorbeeld van de uitzondering die de regel bevestigt) een SRK-maatschappij met een DAS-indeling. Ik zal verder geen oordeel geven over de beoordelingen door MoneyView, dat interesseert me verder niet zoveel.

Maar wat me heel erg opviel was dat het onderdeel “flexibiliteit” bij deze polis hoog beoordeeld werd. Tja, als je alleen kijkt naar “Valt er wat te kiezen en hoeveel dan?” dan scoor je inderdaad hoog met de “DAS-indeling”. Maar, als je even dieper kijkt… valt er dan daadwerkelijk wel wat te kiezen? Ik ga even uit van normale burgers, dus geen extreem rijke mensen, comapatiënten of zwervers. Gewone normale mensen met een normaal leven dus. En dan denk ik:

- Iedereen woont. Ongeacht of het koop of huur is, je woont. En omdat ook huurgeschillen onder Wonen zet, heb je dus eigenlijk altijd die dekking nodig.

- Iedereen neemt deel aan het verkeer. Al is het maar als voetganger, of fietser. Word je dan aangereden, dan heb je de dekking Verkeer nodig.

- En iedereen heeft wel een vorm van inkomen. Of het nou een uitkering of een baan is, inkomen heb je altijd. Heb je daar een conflict over, dan heb je dus die dekking Inkomen nodig.

In feite heeft dus als ik het zo beredeneer, iedereen altijd al die dekkingen nodig. Dan valt er toch feitelijk helemaal niets te kiezen?

Terwijl bij de SRK-manier je alleen dingen uitsluit die je niet nodig hebt, maar waarbij huurgeschillen, ongemotoriseerde verkeersdeelname en uitkeringskwesties wel gewoon altijd gedekt zijn. Maar als ik geen auto heb, dan heb ik die dekking Motorrijtuigen niet nodig. Enzovoorts.

Maar goed, dit is dus vanachter mijn bureautje beredeneerd.

Hoe doen jullie dat in de praktijk? Ik zou denk ik niet met droge ogen een klant een RVP / GRB in de DAS-indeling kunnen verkopen waar niet alles is meeverzekerd. Bij mij zou voor een klant zonder auto, een klant in een huurhuis of een klant met een uitkering, een SRK-indeling de voorkeur hebben. En al helemaal als iemand onder meerdere genoemde categorieën valt. Maar als een klant met een uitkering en een huurhuis en zonder auto, nou toch een DAS-polis wil, wat verkoop je hem dan? En hoe leg je het uit?

Ik ben zeer benieuwd!