Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kat aangereden

  • *skunky*

    Goedemorgen,

    kan ik aansprakelijk worden gesteld voor het (natuurlijk niet expres!) aanrijden van een kat?

    Heb er niks van gemerkt maar door getuigen is gezien dat de kat aangereden werd.

    Baasje van de kat laat het beestje opereren en dat gaat een flinke rekening worden.

    Alvast bedankt voor de antwoorden!

  • Mirjamw

    Aansprakelijk stellen kan altijd, of u ook aansprakelijk BENT is een heel ander verhaal. U vertelt niet hoe u de kat aangereden heeft (fiets/auto, openbare weg/tuin/erf of zoiets). Als u een loslopend dier aanrijdt op de openbare weg, dan is de eigenaar ervan aansprakelijk voor de schade die u daardoor lijdt. U bent in principe niet aansprakelijk voor het letsel van de kat.

    Meldt deze claim (áls u aansprakelijk wordt gesteld) aan uw autoverzekering als het met de auto gebeurd is, of aan uw aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren als dit met de fiets ofzo is gebeurd. Zij zullen dan aan de tegenpartij laten weten dat u hier niet aansprakelijk voor bent.

  • *skunky*

    Hallo Mirjam,

    ik heb de kat met de auto aangereden voor de deur (op de parkeerplaats/hofje).

  • Mirjamw

    Erg vervelend natuurlijk voor de eigenaar, maar daar bent u niet voor aansprakelijk. Als zij u toch aansprakelijk stellen stuurt u dat met uw lezing naar uw autoverzekeraar, die zullen dit dan verder voor u oplossen.

  • miriam

    En als het een kind was geweest dan was zij ook niet aansprakelijk? Ik vind dat zo krom! Een huisdier kan voor iemand net zo belangrijk zijn als een kind, maar het is niet ergals een huisdier at overkomt en een mens wel? Klopt niet. Een mens is niet meer waard dan een dier, heeft geen meer recht om te leven

  • Mirjamw

    Als je wilt klagen, bijna-naamgenoot, moet je bij de wetgever zijn.

    Voor de wet is een eigenaar van een dier aansprakelijk voor elke schade die dat dier toebrengt. Dit noemt met risico-aansprakelijkheid. Een dier is voor de wetgever (en dus voor de verzekering ook) een voorwerp, een zaak. Dit zeg je natuurlijk nooit tegen de eigenaar, dat snap ik ook nog wel!

    Dus ja, het maakt groot verschil of je een kat aanrijdt of een kind. Een kind is daarnaast ook nog eens beschermd door artikel 185 Wegenverkeerswet, en dat geldt voor een kat niet.

    Dit staat geheel los van het feit dat sommige mensen beter voor hun huisdier dan voor hun kind zorgen, of dat een huisdier voor sommige mensen hun kind is…