Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Auto total-loss

• Wouter

Onlangs hebben wij een aanrijding gehad bij een spoorwegovergang. hierbij stonden wij en de auto voor ons beide stil. de auto achter mij, kon niet op tijd remmen waardoor deze achterop mij botste en daardoor ik achterop mijn voorganger. Nadat ik mijn auto naar het schadeherstelbedrijf heb gebracht werd er geconstateerd dat onze auto total-loss verklaar is(economisch).

Ik rijd in een fiat punto uit 2002 en het schadebedrag is hoger dan de dagwaarde van de auto.

inmiddels is er ook een expert bijgeweest en die zal nu opkopers gaan zoeken.

Nu is het volgens mij zo dat ik de dagwaarde terug krijg op het moment direct voor de schade. Maar is dat de waarde van de auto als ik zo'n zelfde auto uit hetzelfde bouwjaar enz. wil terugkopen bij een dealer of is dat de waarde die ik ervoor zou krijgen bij inruil of verkoop van de auto?

Ook is mijn vraag wie er nou verantwoordelijk word gehouden voor de schade aan de auto die voor mij stilstond. ik stond immers ook stil, maar werd tegen mijn voorganger aangeduwd door mijn achterligger.

Kan ik kosten die ik maak voor een eventuele huurauto, om de tijd te overbruggen tussen het inleveren van mijn auto en de aanschaf van een nieuwe soortgelijke auto uit het zelfde bouwjaar enz. verhalen op de aansprakelijke partij? Ik heb namelijk echt een auto nodig voor mijn werk.

ter info: ik ben zelf all-risk verzekerd.

ALvast hartelijk bedankt voor het meedenken

met vriednelijke groet,

Wouter

• Mirjamw

De dagwaarde is het bedrag dat je nodig hebt om een auto van dit bouwjaar, in deze staat van onderhoud, met deze kilometerstand etc. weer te kunnen kopen. Eén probleempje: als jij een dergelijke auto vindt, koop je die met APK, garantie, etc. dus is hij altijd (wat) duurder dan het bedrag dat door de expert wordt vastgesteld. Is op zich niet vreemd, want je rijdt dan in een auto met nieuwe APK die net helemaal nagekeken is.

Kosten voor een huurauto zijn meestal niet gedekt op je casco-verzekering. Er zijn wel regelingen voor gratis vervangend vervoer maar die gelden alleen bij reparatie. In jou geval kun je een nota voor de huurauto indienen bij de veroorzaker van de tegenpartij. Normaal gesproken hanteren verzekeraars bij total loss een termijn van maximaal 14 dagen. Van de nota wordt 75% vergoed. De overige 25% blijft voor jou rekening omdat je ook kosten bespaart als je eigen auto niet rijdt, zoals onderhoud, afschrijving etc. Als je de auto huurt bij het bedrijf waar je een andere auto koopt zijn zij misschien wel bereid het verschil bij te betalen, maar dat werkt natuurlijk alleen als je op voorhand al weet wáár je een andere auto gaat aanschaffen.

De achteroprijdende auto is verantwoordelijk voor de schade aan uw voorganger; hij heeft u tenslotte doorgedrukt. De verzekeraars regelen dit onderling.

Succes met het regelen van uw schade en met de zoektocht naar een andere auto!