Onlangs hebben wij een aanrijding gehad bij een spoorwegovergang. hierbij stonden wij en de auto voor ons beide stil. de auto achter mij, kon niet op tijd remmen waardoor deze achterop mij botste en daardoor ik achterop mijn voorganger. Nadat ik mijn auto naar het schadeherstelbedrijf heb gebracht werd er geconstateerd dat onze auto total-loss verklaar is(economisch).
Ik rijd in een fiat punto uit 2002 en het schadebedrag is hoger dan de dagwaarde van de auto.
inmiddels is er ook een expert bijgeweest en die zal nu opkopers gaan zoeken.
Nu is het volgens mij zo dat ik de dagwaarde terug krijg op het moment direct voor de schade. Maar is dat de waarde van de auto als ik zo'n zelfde auto uit hetzelfde bouwjaar enz. wil terugkopen bij een dealer of is dat de waarde die ik ervoor zou krijgen bij inruil of verkoop van de auto?
Ook is mijn vraag wie er nou verantwoordelijk word gehouden voor de schade aan de auto die voor mij stilstond. ik stond immers ook stil, maar werd tegen mijn voorganger aangeduwd door mijn achterligger.
Kan ik kosten die ik maak voor een eventuele huurauto, om de tijd te overbruggen tussen het inleveren van mijn auto en de aanschaf van een nieuwe soortgelijke auto uit het zelfde bouwjaar enz. verhalen op de aansprakelijke partij? Ik heb namelijk echt een auto nodig voor mijn werk.
ter info: ik ben zelf all-risk verzekerd.
ALvast hartelijk bedankt voor het meedenken
met vriednelijke groet,
Wouter