Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Mededelingsplicht

• Mike

Beste mensen,

Wellicht weet iemand hier antwoord op. Bij voorbaat zeer bedankt voor uw antwoorden.

Onlangs hebben wij een nieuwe huis gekocht. Daarvoor hebben wij een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Door de uitkomst van de medische keuring is een premieverhoging opgelegd voor deze verzekering.

Nu hebben wij een opstalverzekering telefonisch afgesloten.Daarbij werd de vraag gesteld (naast de vraag naar een evt. strafrechtelijke verleden) of er ooit een verzekering tegen afwijkende voorwaarden of verhoogde premies is afgesloten. Hoewel de premieverhoging voor de overlijdensrisicoverzekering ons niet relevant leek in dit verband, hebben wij dit wel gemeld tijdens het gesprek. De medewerkster deelde ons mee dat dit inderdaad niet relevant is in dit kader. Nu hebben wij de polisblad ontvangen en daarnaast een papiertje met daarop onze antwoorden op de aan ons gestelde vragen. Daarin staat dat wij “nee” hebben geantwoord op de vraag of er ooit een verzekering tegen verhoogde premies is afgesloten. Naar de letter is dit feitelijk niet juist, echter naar de bedoeling van deze vraag (het zogenaamde morele risico) is het antwoord wel juist en ik vraag mij af of een verzekeraar een uitkering zou kunnen beperken in dit verband. Mijn vraag is of ik voor de zekerheid een aangetekende brief moet sturen naar de verzekeraar zodat ik kan bewijzen dat melding is gemaakt van de verhoogde premies voor de overlijdensrisicoverzekering. Moet dit of gaat dit te ver want onnodig?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Mike

• Simon Kabelfoon

Nee, verzekeraar kan bij schade geen uitkering weigeren op die grond.