Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geen stilzwijgende verlenging

• Karel

Kassa boekt succes: einde aan stilzwijgende verlenging verzekeringen vanaf 1-7-2009??

Nog deze zomer komt er een eind aan het stilzwijgend verlengen van verzekeringen. Dat zei Richard Weurding, directeur van het Verbond van Verzekeraars zaterdag 14-3-2009 in Kassa. Alle verzekeraars krijgen de plicht om verzekerden tijdig te waarschuwen dat hun verzekering zal worden verlengd en ze te wijzen op de mogelijkheid om op te zeggen. Ook zullen verzekeraars geen contracten meer aanbieden die langer lopen dan een jaar.

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=4558364

Welke voor- en nadelen ziet u voor verzekeraars, assurantietussenpersonen en verzekerden:

1) indien verzekeringen door de klant op ELK moment kan worden opgezegd met teruggave van de niet verdiende premie.

2) de klant op deze mogelijkheid hierover jaarlijks wordt geinformeerd.

Transparantie, openheid en vertrouwen in het eigen verzekeringsproduct geeft een tevreden klant. Uiteindelijk een klant die om die reden gewoon klant BLIJFT.

In feite zijn er alleen maar voordelen die elk eventueel nadeel overruled.

Ik vraag me af wat verzekeraars, assurantietussenpersonen en andere verzekerden hiervan vinden.

• Mirjam

Voor de klant heeft dit alleen maar voordelen. In het kader van transparantie vind ik dit een goede stap. Ik vraag me alleen af hoe we dit administratief moeten bolwerken. Begrijp me goed: administratie van verzekeraars en tussenpersonen is ondergeschikt aan het belang van de klant, maar hoe zien jullie dit?

• Karel

Mirjam wat is administratief een probleem dan?

• Mirjam

Nou, probleem…

Het gaat met name om particulieren die geïnformeerd moeten worden. Particuliere polissen hebben tegenwoordig vaak een contractsduur van één of maximaal vijf jaar. Dat betekent dat er dus elke maand veel meer brieven dan nu de deur uit moeten als je je klanten vóór de vervaldatum wilt informeren dat de polis binnenkort stilzwijgend wordt verlengd. Is administratief nog wel in te regelen met juiste data en een forse printer, maar het is natuurlijk wel weer extra werk met veel kosten.

Wat ik zei: idee prima, transparantie is goed, maar naar mijn idee brengt het wel extra kosten en administratieve druk met zich mee.

Mirjam

• Pemba

Karel, wat bedoel je precies met “op ELK moment” op kunnen zeggen?

• dik

Prima voorstel! Eindelijk!

Overigens: reken maar dat het Verbond (het is een vereniging; de leden bepalen) dit nu ook weer uit de lucht plukt. Reken maar dat er vooraf met de leden over gesproken is. En … de toezegging van éénjarige contracten betreft toekomstig te sluiten schadeverzekeringen voor particulieren. Daar zitten nog wel wat beperkingen in. Maar toch heel mooi.

En die waarschuwing vooraf: Makkelijk: gewoon de premienota een maand van te voren sturen, met de mededeling dat de verzekering binnen een maand opgezegd kan worden; niets extra kosten. En de meeste klanten lopen echt niet ineens weg omdat het kan. Er moet ook iets van ontevredenheid bij zitten.

• Simon H.

Wat een goed idee. Eindelijk handelt de verzekeringsbranche een keer pro-actief. Verder sluit ik me bij Dik aan dat het administratief helemaal geen probleem hoeft te zijn. Hopelijk worden ook de belachelijk lange opzegtermijnen als “logisch gevolg” nu ingekort.

Het is gewoon niet meer dan deze tijd om een standaard vijf jarig contract aan te bieden met een opzegtermijn van twee maanden.

• Karel

Pemba:

1) indien verzekeringen door de klant op ELK moment kan worden opgezegd met teruggave van de niet verdiende premie.

Met elk moment bedoel ik dat elk moment opgezegd kan worden. Dus geen verplichting voor een contractsduur van 1 jaar. Dat gaat dus nog een stap verder dan hetgeen Weurding van het Verbond heeft aangekondigd.

Dik

- Je schrijft dat er beperkingen in zitten in de toezegging van éénjarige contracten. Welke dan?

- Een premienota een maand van te voren sturen…is dat wel zo gemakkelijk? De verzekeraar moet dan de premienota al circa 1,5 maand van te voren klaar hebben, vervolgens naar tussenpersoon sturen en deze moet dan direct deze weer doorsturen naar de klant zodat de klant de nota tijdig ontvangt.

• Truus73

Het klínkt zo simpel he… Gewoon de nota wat eerder sturen.

Enig idee wat dat kost om de systemen aan te laten passen?

En dan nog… Stel je maakt de nota anderhalve maand van te voren aan… Van bijvoorbeeld een autoverzekering… En dan krijgen ze een schade… Klopt die hele nota niet meer dus he.

Ik zou zelf voorstander zijn van één keer je contracttermijn uitzitten, en daarna mag je weg wanneer je wilt.

Maar goed, wat nog niet duidelijk is, is onder andere hoe je het oplost met de bestaande portefeuilles enzo.

In ieder geval houdt het mij de komende maanden weer van de straat.