Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hypotheekvraag

• Erwin

Wie kan mij helpen met de volgende vraag:

Ik heb een 2e hypotheek met 4,8% rente. Per januari 2009 is de rentevasteperiode afgelopen en heeft de bank mij een voorstel gedaan voor verlenging van 6.8 % variabele rente en 7,1 % voor 3 jaar vast.

Aangezien ik nog geen jaar zelfstandig ben begonnen kan ik nergens heen om het over te sluiten.Mijn vraag is : is het wel mogelijk dat zo'n hypotheekverstrekker de rente zo drastisch kan verhogen met plusminus 50%. Dit scheelt behoorlijk in je zak. Wie heeft er een oplossing hiervoor.

• Simon Kabelfoon

Ja helaas zijn er aanbieders die na de eerste rentevast-termijn tot enorme verhoging komen en doorgaans voorzien hun voorwaarden in die mogelijkheid.

Laat me raden…. DSB-bank??

Hoe dan ook, minder dan 1 jaar zelfstandig ondernemer hoeft niet per definitie in te houden, dat u nu nergens terecht kunt.

Zoek een goede hypotheekadviseur (niet degene van uw huidige hypotheek, dat lijkt me duidelijk) om uw mogelijkheden te onderzoeken.

• Erwin

beste Simon,

Goed geraden welke bank dat is.Zo te zien is het heel normaal daar.

Weet jij of iemand anders dan een andere verstrekker die mij hierover kan adviseren. Of een andere bank die dit kan oversluiten ??

Ik hoor het wel.

• Simon Kabelfoon

Helaas staat DSB er om bekend, dat zij bij een renteverlenging extreem hoog voorstellen en daar valt weinig (of beter niets) aan te doen, anders dan indien mogelijk, oversluiten.

Informeer eens in eigen kennissenkring naar ervaringen met adviseurs in uw omgeving.

Is immers toch grotendeels een kwestie van goed vertrouwen en dan kunnen (positieve) ervaringen van mensen om u heen helpen bij het maken van een keuze.

Op hypotheekforum wordt vaak aangegeven, dat het handig kan zijn 3 wegen te bewandelen.

1. Uw eigen huisbankier waar u zakelijk bankiert (zij hebben immers doorgaans al de nodige (debiteuren-)ervaring met u en als die positief is is kans groot, dat zij met een redelijk voorstel komen.

2. 1 van de grote ketens (De Hypotheker bijvoorbeeld, niet dat ik daar een grote fan van ben, maar dat is een persoonlijke mening).

3. Een kleinere speler in uw eigen omgeving (zie hiervoor, ervaring van kennissen/vrienden).

Kost een beetje tijd 3 maal een “eerste” gesprek, maar u krijgt wel direct een gevoel hij wat u het beste past.

Probeer vervolgens met 1 van de 3 tot een concrete zaak te komen.

Succes.

• Erwin

bedankt voor de info, ik zal het e.e.a. verder informeren.

• Wesley

Beste Erwin,

Er zijn wel degelijk mogelijkheden om als net gestarte zelfstandige een hypotheek te krijgen.

Zie mijn bericht(en) op www.freelance.nl waar ik vaak inzoom op hypotheekadvies voor zelfstandigen.

Mail me anders vooral een keer dan kunnen we kijken naar je situatie. Het is natuurlijk schandalig dat je een dergelijk aanbod krijgt!!!

En vaak zijn er echt wel mogelijkheden bij andere banken.

Om te komen tot de vraag “ïs dit toegestaan”:

Banken hebben het recht een dergelijk tarief te vragen. Meestal kunnen ze ook simpelweg gewoon niet lager aanbieden (door een lagere creditrating, veelal de probleembanken van dit moment, kunnen ze geen financieringen meer aantrekken). Daarom gooien ze de tarieven omhoog aangezien ze klanten liever zien vertrekken dan blijven. De mensen die niet wegkunnen betalen dan de hoofdprijs.

Groeten,

Wesley

wes_hof@hotmail.com