Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Misschien moeten verzekeringsmaatschappijen verzekerde verplichten een helm te d

  • Kinderombudsman

    Kinderombudsman

    Velp (GLD)

    Misschien moeten verzekeringsmaatschappijen verzekerde verplichten een helm te dragen?

    Waarom is helm voor zeker de kinderen op fiets nog geen plicht?

    Ook op school zou men wat meer aandacht aan de helm moeten besteden. Want bij de jaarlijkse fietsexamens/veiligverkeer op school zie je kinderen ook nog steeds examen doen zonder helm.

    En dat onder de vlag van Veiligverkeer Nederland ? Misschien moeten verzekeringsmaatschappijen verzekerde verplichten een helm te dragen?

    Amerikanen en Australiërs dragen helm al jaren verplicht, in Europa een opkomend verschijnsel.Veiligheid voor alles toch, zeker als het om je kinderen gaat. Maar de ouderlijke verantwoordelijkheid is in deze nog ver te zoeken.Want helaas zie ik nog steeds ouders,verzorgers fietsen met kleine kinderen zonder helm. Ja helaas denken veel ouders verzorgers blijkbaar nog steeds, dat gaat ons niet overkomen.Onverantwoord gedrag vind de kinderombudsman, en zou daarom de helm ook graag verplicht zien.

    Van de andere kant zou je denken ouders, verzorgers willen het beste voor hun kinderen maar helaas nemen de meeste ouders,verzorgers in deze het vaak nog niet zo nauw blijkt ook uit de cijfers.

    Uit onderzoek is gebleken dat van 90% van de dodelijke fietsongevallen, hersenletsel de doodsoorzaak is, had men een helm opgehad dan zou 85% van deze mensen/kinderen nu nog leven. Een helm op de fiets kan uiteraard een ongeval niet voorkomen, maar het kan wel ernstige hoofdverwondingen beperken .

    Het nieuwjaar veilig beginnen.

    De vakantie zit er straks weer op en moet je weer naar school.

    Ga dan veilig naar school , heen en weer..Want uit onderzoek is gebleken dat in Nederland ieder jaar ruim 70.000 mensen een fietsongeval hebben.Daarvan overlijden jaarlijks 251 fietsers en worden ruim 7.300 personen opgenomen met ernstig letsel opgenomen in het ziekenhuis.

    De meeste slachtoffers zijn kinderen tot 14 jaar.

    Dus hier wat tips: Als eerste koop een helm en zet hem ook op..

    Laat je fiets goed nakijken door een specialist.

    Want ook jou fiets moet veilig zijn voor jou maar ook voor anderen.

    Dus controleer je fiets met regelmaat.

    1-Werken je remmen goed. (probeer het uit)

    2-Staat je stuur op de goede hoogte. (let wel je knieën mogen het stuur niet raken)

    3-Staat je zadel op de goede hoogte.

    (Ga op je fiets zitten. Zorg dat het midden van je voet op de trapper leunt. Je been moet bijna gestrekt zijn als de trapper beneden is. Wanneer je op je zadel zit, moet je net met je voeten bij de grond kunnen komen.)

    4-Is je bagagedrager goed.( heb je snelbinders of een fietstas, die stevig vastzit aan je bagagedrager of hanger)

    Je schooltas moet je altijd achterop je fiets drager/rek kunnen mee nemen. Een rugzak word tegenwoordig het meeste gebruikt, en dat mag natuurlijk ook.( Plak er desnoods een lichtgevende sticker op)

    5-Controleer je banden of ze niet scheurtjes vertonen (preus zijn) zijn ze goed kijk dan of ze goed zijn opgepompt en of er nog profiel genoeg op zit.

    6-Kijk je ketting even na. ( mag niet te los op de tandwielen liggen, anders kan hij er vanaf lopen met alle gevolgen van dien)

    7-Werkt je fietsbel (zeker ook niet onbelangrijk )

    8-Kijk of je verlichting goed werkt. (zeker belangrijk in de winter als de dagen langer donker zijn) En heb je bv- een rode achterreflector, gele trapreflector en zij reflectors in de wielen.

    9-Als laatste, Zorg dat je trappers stroef zijn zodat je voeten niet van de trappers kunnen glijden. Want dit kan ook een ongeval veroorzaken met jezelf of anderen.

    Fietsen in groepen komt veel voor bij het naar school gaan.

    Maar ook in een groep fietsen dien je rekening te houden met al de anderen.

    Svp- ook niet mobil bellen of sms-jes verzenden/lezen onder het fietsen. Stap liever even af of doe het bij aankomst.(want juist door het mobil bellen gebeuren veel ongelukken)Je mag bv maar met maximaal twee naast elkaar fietsen. Als je word ingehaald moet je achter elkaar gaan fietsen. Hou afstand tussen elkaar. Als je gaat remmen geef dat dan aan. Het beste is dat de fietser vooraan waarschuwt als er een auto/motor wil inhalen. Blijf normaal rijden voor de veiligheid van jezelf en die van anderen.Ik wens jullie bij deze een goed, gezond, leerzaam en veilig schooljaar toe.

    En dan tot slot nog even het volgende: Een helm op met schaatsen zou ook veel hoofdletsel kunnen voorkomen.

    Ook zeker niet onbelangrijk, jaarlijks gaan plm 1,3 miljoen Nederlanders op wintersport en slechts enkelen zetten tijdens het skiën en snowboarden een helm op.

    Voorkomen is beter dan genezen, dus gebruik de helm zeker voor de kinderen.een ongeluk zit in een klein hoekje, kinderen zien veelal nog niet dat het om hun veiligheid gaat.

    Maar u als ouder, verzorger zou het beste veiligste voor ook uw kinderen moeten willen.

    Goed voorbeeld doet immers goed volgen.

    Het beste voor de kinderen, is het beste voor ons allemaal..

    Dus leer kinderen een helm dragen voor hun eigen veiligheid.

    Mvgr J.Aalders Kinderombudsman

    Wij blijven waken: http://www.youtube.com/watch?v=TBoea7lpBOw

  • dik

    In de VS is zelfs voor motorrijders een helm niet in elke staat verplicht. Wilt u ook knie- en elleboogstukken verplicht stellen?

    Trouwens: als automobilisten een helm gaan dragen scheelt dat ook enkele doden per jaar.

  • jos

    vooropgesteld dat elke dode in het verkeer er 1 te veel is, toch wat nuance bij uw voorstel.

    allereerst: helmdraagplicht zal door de wetgever geregeld moeten worden en dat zijn verzekeraars nu eenmaal niet.

    Men zou dit hooguit als verplichting in de voorwaarden kunnen opnemen, maar dan rijst de volgende vraag: welke verzekeraar zal dit dan moeten zijn, de ongevallenverzekeraar, de ziektenkostenverzekeraar , de sociale verzekeraar?

    lijkt me een onmogelijke zaak.

    Dan de cijfers: de door u aangehaalde kloppen in het geheel niet; in 2005 vielen er in totaal 151 fietsdoden ( dus bijna de helft minder dan u noemt) waarvan 91 ouder waren dan 50.

    Naar leeftijd vallen er boven de 50 verreweg de meeste slachtoffer ( doden + ziekenhuisgewonden) in de door u beoogde risicogroep is er een piek in de leeftijd 12-17 jaar ( dus waarom dan voor 14 jaar als grens kiezen), maar die overstijgt de pieken van de ouderen niet en leidt bovendien veel minder vaak tot overlijden dan bij de oudere groep.

    Als achterliggende oorzaak bij de jongeren wordt 30 % terugverwezen naar “stunten op de fiets” het lijkt dus - zo het probleem er al is in de mate die u schetst- meer een zaak van gedrag dan van het wel of niet dragen van een helm.

    tot slot haalt u als lichtend voorbeeld de USA aan, verkeersveilgiheidstechnisch een derde-wereld land met een zeer slecht verkeersongevallencijfer waar NL zeer positief tegen af steekt.

    Bovendien is de fietsomgeving in de USA volkomen onvergelijkbaar met die in NL.

    Kortom, mooi streven om kinderen in het verkeer te beschermen, maar eerst maar eens wat huiswerk over maken voordat u met deze stellingen komt; ze slaan werkelijk nergens op.