Mijn zus en zwager hebben in Zweden een project gekocht om daar huisvesting te bieden aan emigranten (naar Zweden toe dus). Wij (mijn vrouw en ik) hebben toen onze vakantie “opgeofferd” om een aantal weken te helpen bij verbouwen en klussen.
Omdat we ook contact met de buitenwereld wilden houden, heb ik mijn laptop (aanschafdatum 21 maart 2006, kostte toen 1027 Euro) meegenomen. Eén van de avonden zat mijn zwager nog wat te mailen en surfen met een glaasje rode wijn erbij. Hierbij is het glas omgevallen (gestoten) en voor de helft in de laptop beland.
De laptop kan het niet navertellen, zo dood als een pier ondanks verwoedde pogingen om hem te reanimeren.
Mijn zwager heeft (terug in Nederland) zijn aansprakelijkheidsverzekering hiervan op de hoogte gesteld. Daar meldden ze dat ik mijn inboedelverzekering hiervan op de hoogte moet stellen (met de gegevens van de aansprakelijkheidsverzekering van mijn zwager) en dat het dan onderling opgelost wordt.
Ik heb nu een aantal vragen (voor de kenners wellicht uit die kant van de verzekeringswereld):
- het lijkt mij dat dit officieel onder mijn reisverzekering (heb al zeker 15 jaar een doorlopende reisverzekering). Of ben ik abuis?
- de laptop is nu twee en een half jaar oud maar de specificaties (en investering) waren toendertijd zo goed dat hij nu nog altijd perfect alles aan kon, en dankzij mijn zuinigheid en ook weinige gebruik gewoon als nieuw. Maar nu het een verzekeringszaak wordt vrees ik dat ik door de korte afschrijving van dit soort apparaten (3 jaar?) er flink bij inschiet. Zit er bij dit soort zaken ook een bepaalde regeling van afschrijving?
Ik heb in de 20 jaar dat ik me voor inboedel, reizen, auto en aansprakelijkheid heb verzekerd nog nooit iets hoeven declareren dus weet ook helemaal niet hoe dat gaat. Vandaar wellicht de wat domme vragen.
Ik hoop dat jullie wat nuttige antwoorden en informatie kunnen geven.
Bedankt alvast!
Hans