Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

zwager geeft laptop glaasje rode wijn

• HansP

Mijn zus en zwager hebben in Zweden een project gekocht om daar huisvesting te bieden aan emigranten (naar Zweden toe dus). Wij (mijn vrouw en ik) hebben toen onze vakantie “opgeofferd” om een aantal weken te helpen bij verbouwen en klussen.

Omdat we ook contact met de buitenwereld wilden houden, heb ik mijn laptop (aanschafdatum 21 maart 2006, kostte toen 1027 Euro) meegenomen. Eén van de avonden zat mijn zwager nog wat te mailen en surfen met een glaasje rode wijn erbij. Hierbij is het glas omgevallen (gestoten) en voor de helft in de laptop beland.

De laptop kan het niet navertellen, zo dood als een pier ondanks verwoedde pogingen om hem te reanimeren.

Mijn zwager heeft (terug in Nederland) zijn aansprakelijkheidsverzekering hiervan op de hoogte gesteld. Daar meldden ze dat ik mijn inboedelverzekering hiervan op de hoogte moet stellen (met de gegevens van de aansprakelijkheidsverzekering van mijn zwager) en dat het dan onderling opgelost wordt.

Ik heb nu een aantal vragen (voor de kenners wellicht uit die kant van de verzekeringswereld):

- het lijkt mij dat dit officieel onder mijn reisverzekering (heb al zeker 15 jaar een doorlopende reisverzekering). Of ben ik abuis?

- de laptop is nu twee en een half jaar oud maar de specificaties (en investering) waren toendertijd zo goed dat hij nu nog altijd perfect alles aan kon, en dankzij mijn zuinigheid en ook weinige gebruik gewoon als nieuw. Maar nu het een verzekeringszaak wordt vrees ik dat ik door de korte afschrijving van dit soort apparaten (3 jaar?) er flink bij inschiet. Zit er bij dit soort zaken ook een bepaalde regeling van afschrijving?

Ik heb in de 20 jaar dat ik me voor inboedel, reizen, auto en aansprakelijkheid heb verzekerd nog nooit iets hoeven declareren dus weet ook helemaal niet hoe dat gaat. Vandaar wellicht de wat domme vragen.

Ik hoop dat jullie wat nuttige antwoorden en informatie kunnen geven.

Bedankt alvast!

Hans

• Mirjam

Hans,

Melden op de reisverzekering is zeker een optie, maar bedenk hierbij 2 dingen:

- computerapparatuur is vaak voor een beperkt bedrag meeverzekerd

- reisverzekering zal maximaal de dagwaarde vergoeden.

Een betere optie zou de inboedelverzekering zijn, als die dekking biedt. Dit moet wel een inboedelverzekering met een ‘alle onheilen’-dekking zijn. Ik ben echter bang dat dit spaak loopt omdat dit in Zweden is gebeurd. Inboedelverzekeringen zijn voor in uw eigen huis, voor zaken die buiten het huis komen is de dekking direct veel beperkter. Er is meestal nog wel een stukje dekking in Duitsland en België, maar daar buiten gaat men er toch vanuit dat u een reisverzekering afsluit.

Heeft u voor de laptop geen computerverzekering afgesloten? Dit zou in uw geval de beste dekking geven, zeker omdat u de laptop mee heeft genomen naar het buitenland.

Als dat niet het geval is, is het óf reis óf aansprakelijkheid. En ja, dan zit je aan dagwaarde. Vergeet daarbij niet dat een computer uit 2006 nú met betere specificaties minder kost.

M.vr.gr.,

Mirjam

• HansP

Bedankt voor de info.

Ik heb wel een verzekering van 3 jaar voor de laptop bij Toshiba zelf afgesloten, maar daar vallen dit soort dingen (neem ik aan) toch niet onder? Ik ga het voor de zekerheid ff checken, wie weet…..

Als hij via die verzekering zonder kosten gemaakt kan worden, ben ik een gelukkig mens :-)

En ja, ik ben zelf IT-er, tegenwoordig kost een laptop met vele malen betere specificaties de helft.

Misschien verstandigst via de inboedel, zeggen we er (leugentje voor eigen bestwil) niet dat het in Zweden is gebeurd.

Groeten,

Hans

• Mirjam

Hans,

Inderdaad melden bij Toshiba.

Leugentje om bestwil? Nee hoor, dat is gewoon fraude. Doe wat je niet laten kunt maar neem van mij aan dat je probleem vele malen groter wordt als men hier achter komt. Ben trouwens wel verbaasd dat je dit een ‘leugentje om bestwil’ noemt…

M.vr.gr.,

Mirjam

• HansP

Je hebt gelijk Mirjam. Bedankt voor het wakker schudden :-)

Groeten,

Hans