Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Autoverzekering en deurwaarder

• Robert-Jan

Beste medepanelleden,

Voor een nieuwe klant van ons heb ik een vraagje, naar aanleiding van een situatie die ik nog niet eerder meegemaakt.

De situatie:

De klant heeft wat administratieve problemen gehad en een misverstand met zijn boekhouder over zijn autoverzekering. Uiteindelijk blijkt dat er drie termijnen niet betaald zijn, twee uit 2007 en een uit 2008. De vorderingen uit 2007 zijn inmiddels ook bij de deurwaarder beland, één heeft tot een vonnis geleid en de ander niet.

Voor beide vorderingen uit 2007 is inmiddels een sluitende betalingsregeling getroffen. Alle vorderingen uit 2008 zijn betaald (twee op tijd, de laatste 14 dagen na betaaltermijn welke direct voldaan is na constatering achterstand).

Nu weigert de tussenpersoon de dekking in kracht te herstellen tot de laatste euro aan de deurwaarder is voldaan.

Normaal gesproken geldt dat na 30 dagen dekking opgeschort wordt enz.

Nu ben ik echter van mening dat door de betalingsregeling met de deurwaarder een alternatieve betalingsregeling tot stand gekomen is, waardoor de 30-dagen termijn geen opgang meer doet, deurwaarder is immers gemachtigde van verzekeraar en tussenpersoon en derhalve regelingsbevoegd.

Dit met de tussenpersoon besproken. Deze geeft aan wel mogelijkheden te hebben maar die niet te willen benutten omdat ze commercieel te weinig belang hebben (dit is de enige post van verzekerde bij intermediair). Dekking is echter essentieel aangezien het hier bedrijfsauto van cliënt betreft.

Hoe staan jullie in deze stellingname ten aanzien van de terzijdestelling van 30-dagentermijn en vinden jullie dat de tussenpersoon hier uit “commercieel belang” naar willekeur mee om mag gaan?

Ook verwijzingen naar eerdere zaken of jurisprudentie in deze zijn zeer welkom.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet en alvast dank,

Robert-Jan

• Ad

Waarom is er geen contact opgenomen met de verzekeraar?

Ik kan me voorstellen dat er geen dekking aanwezig, ook al is er een betalingsregeling getroffen met de deurwaarder. De enige partij die dekking kan toezeggen is volgens mij de verzekeraar en niet de ‘tussenpersoon’.

Wat zegt de verzekeraar?

Groetjes,

Ad

• Robert-Jan

Beste Ad,

Dank voor jouw reactie. Deze TP is in 100% eigendom van een verzekeraar en sluit alles in volmacht van verzekeraar.

Verzekeraar heeft terugverwezen naar de loondienstagent.

Met vriendelijke groet,

Robert-Jan

• Ad

Dan ben ik bang dat er niets anders op zit voor je relatie dan met gezwinde spoed de premie te betalen.

Ik kan de redenatie volgen. Voor een totaalrelatie doe je wat meer, dan voor een enkele autopost.

Groetjes,

Ad

• Simon Kabelfoon

Ik zou betalingsregeling netjes afronden maar wel als een speer naar een andere aanbieder op zoek gaan (met dit verhaal is een normale dekking naar ijn eerste inschatting nog wel te regelen) per direct.

Bij voorkeur naar een aanbieder waar relatie al andere posten heeft lopen (dan is er gelijk iets meer commercieel belang).

Kan me van de andere tussenpersoon op zich het standpunt wel voorstellen (tenzij dit het eerste akkefietje is, dan is het wat kort door de bocht).

Een klant die niet of te laat betaalt kost relatief veel tijd/werk en dus geld en dan is de marge op zo'n post gauw verdwenen.

• Robert-Jan

Beste Panelleden, met name Ad en Simon Kabelfoon,

Allereerst dank voor jullie reacties en suggesties.

Inmiddels hebben we samen met de tussenpersoon een oplossing kunnen bereiken.

Cliënt rijdt nu in ieder geval weer (WA) verzekerd rond.

In september wil de tussenpersoon de kans om te offeren op de rest van de verzekeringen.

Moet zeggen dat ik blij verrast ben door de houding van de TP.

Met vriendelijke groet,

Robert-Jan