Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geldigheid 'Groene Kaart' Servie

• Kiko

Groene Kaarten met SCG als aanduiding voor Servie blijken niet geldig te zijn. Navraag leerde dat de kosten voor tijdelijke verzekering aan de grens aldaar achteraf gedeclareerd kunnen worden bij een verzekeringsinstantie. Welke instantie is dat?

• bermtoerist

Het zit iets anders: Groene kaarten met die code geven gewoon verzekeringsdekking, alleen accepteert Servie de code die wij aan hun gebied geven niet meer. Daarom wil Servie dat men een W.A.-verzekering voor de auto afsluit bij het betreden van hun grondgebied.

Of dat is om zeker te zijn dat er een redelijke W.A.-dekking is, om toeristen een poot uit te draaien of uit een misplaatst gevoel van nationalisme, dat weet ik niet.

Maar nu verzekeraars weten hoe Servie omgaat met de situatie, mag van verzekeraars verwacht worden dat ze nieuwe groene kaarten conform de Servische eisen afgeven - het gaat immers alleen maar om een aanpassing van wat letters op de groene kaart.

Gaat het een en ander daarbij niet goed, dan kan de verzekeringnemer zijn/haar verzekeringsmaatschappij daarop aanspreken. Dus niet een bepaalde instantie, maar de desbetreffende verzekeraar.

Maar simpelweg stellen dat er recht op uitkering is… dat kan ik u niet zeggen. Voor groene kaarten die vanaf heden worden afgegeven, daarvoor zeker wel. Het probleem is nu bekend en u mag verwachten dat de verzekeraar daarop inspeelt.

Maar voor groene kaarten die eerder zijn afgegeven… u kunt niet verwachten dat een verzekeraar à la minute inspeelt op de bepalingen van elke overheid of machthebber. Er zijn er namelijk nogal wat van in Europa, met allemaal verschillende bevoegdheden op verschillende niveau's.

U heeft verder ook enige verantwoordelijkheid: u bent degene die een grote reis maakt en het is niet vaak onredelijk dat u zelf aandacht vraagt bij uw verzekeraar voor actuele wijzigingen in een politieke situatie.

En omdat ik deze politieke situatie niet ken, is het moeilijk om te zeggen of er altijd recht bestaat op een vergoeding voor de gedwongen extra verzekering. Het is wel zo dat de verzekeraar, zolang het bij een enkel incident blijft, vaak geneigd zal zijn om u coulancehalve tegemoet te komen.

Ik hoop dat u hier iets mee kunt.

• pemba

Is inmiddels bekend bij de meeste (goede) verzekeraars dus gewoon een nieuwe groene kaart aanvragen.

• Hans Balk (Shoot \'M Again)

En zoiets moet dan een Europees land zijn/worden?

Wat mij betreft kan dit middeleeuwse operettestaatje gewoon worden geloosd gezien dit soort praktijken.

• ex(serviër)

helemaal mee eens..

dit mag nooit en te nimmer worden toegelaten tot de EU!

serviërs proberen altijd aan de grens al het geld in hun zak te steken…

Echter; de overheid heeft een internationale afspraak gemaakt dat zij nog 1 jaar de code SCG blijven accepteren?? Dus dan vraag ik mij af of dit gewoon een actie is van de duane die individueel geld wil verdienen.. (lees ZEER CORRUPT ZIJN)…

Dit heb ik namelijk vaker meegemaakt… ach ja…

• Simon Kabelfoon

Probleem is inmiddels zeer bekend (helaas).

Er kan een engelstalig codument gedownload worden dat aan de Servische autoriteiten bij de grens kan worden overhandigd.

NL-bureau geeft overigens aan, dat dit geen garantie is, dat men dan wel wordt toegelaten, maar kan zeker helpen.

Document is te vinden op

http://www.nlbureau.nl/downloads/Servie%20meeneem%202talig.pdf?download=Download

• Michael

Wanneer gaat China een Aziatisch land worden?

• Michael

Documentje gedownload.. heel amateuristisch. Zou me niks verbazen als je er een boete bovenop krijgt voor dit velletje papier. :)

• Simon Kabelfoon

Tja, 't is een mogelijke oplossing die door het NL-buro wordt geboden en als het helpt bij de grens ios dat mooi meegenomen en de moeite waard dat hier te prikken.

Niet dan?

• Slam

Via mijn verzekering heb ik inmiddels vernomen dat Servie heeft toegezegd de problemen te verhelpen en dat ze de boete van € 150,- gaan vergoeden. Hiervoor kan contact worden opgenomen met NL bureau:

"Inmiddels hebben wij van het Servische Bureau de toezegging dat men er alles aan doet om de problemen op te lossen. Ook heeft het bureau toegezegd de ten onrechte betaalde premie voor de grensverzekeringen te restitueren.

U kunt uw gegevens en een kopie van de geldige groene kaart, de grensverzekering en het betaalbewijs sturen naar:

Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars

t.a.v. mw. H.M. Duurkoop-de Ruijter

Postbus 3003

2280 MG Rijswijk"

Goed nieuws dus.