Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

woekerpolis

• Henk

Ik ben de “gelukkige” bezitter van een woekerpolis. Inmiddels heb ik een stuitingsbrief verstuurd (volgens de richtlijnen van de stichting Verliespolis). Wie kan mij vertellen wat mijn vervolgstappen moeten zijn, hoe ik het aan moet pakken?

• Vicenzo

'Join the army'

Nu alleen nog even uitzoeken welk onderdeel voor u het meest passend is om u bij aan te sluiten.

Maar ook “einzel Kämpfers” behalen successen, een ter zake kundig jurist is dan uw enige optie, maar bij een belang van < 50 mille zou ik eerst maar een kosten/baten analyse laten maken.

Kijk ……..en daar zit nou net altijd de winst voor de verzekeraars….capice?

Ciao, Vicenzo

• Vicenzo

P.S. Gebruik het ‘capice’ nooit in Italië: u zou al snel voor een US maffioso aangezien worden ( It.: capisci of capisce ), maar in het kader van het onderwerp leek deze term mij hier geen probleem.

Ciao, Vicenzo

• Henk

Ik heb al 11 jaar lang (vanaf 1997) 400,00 per jaar ‘belegd’. Uit het in februari 2008 ontvangen overzicht blijkt dat het rendement tot nu toe € 2600,00 is. De mij in het vooruitzicht gestelde rendementen (voorbeelden bij 8, 9 of 10%) worden bij lange na niet gehaald. Ik weet dat je het anders moet berekenen, maar het gemiddelde rendement over die jaren is 8,7%. Alles gaat echter ‘op’ aan kosten. Van de € 400,00 euro heb ik uiteindelijk echt maar € 190,00 gespaard. Ga ik echter kijken naar het behaalde rendement en rekening houdend met het gemiddelde percentage, dan zou ik (zonder te denken aan enige kosten) slechts € 160,00 euro hebben ‘gespaard’. Het belang is minder dan 50 mille, maar wel zo ongeveer € 3000,00. Voor mij een behoorlijk bedrag. Hoe kan ik tot een oplossing komen??

• Vicenzo

Zoals ik al zei: schaar u bij het leger van dit soort polisbezitters.

Zie ook http://www.polisverlies.nl/ e.a.

Ciao, Vicenzo

• Vicenzo

Je ziet : als het wat “moeilijk” wordt met verzekeringen , heeft niemand er vertstand van of weet iets.

Dat ondervond ook min. Bos, aldus het FD:

"Slechts twee Nederlandse verzekeraars hebben de benodigde informatie over hun beleggingspolissen volledig en bijtijds geleverd aan de onderzoekers van het Instituut Financieel Onderzoek (IFO). Het IFO deed in opdracht van minister Bos (Financiën) onderzoek naar de woekerpolisaffaire.

Het onderzoeksresultaat is een ‘strikt vertrouwelijk’ IFO-rapport dat nauwelijks wezenlijke nieuwe informatie bevat.Dit blijkt uit het eerste en tevens laatste concept-rapport van het IFO over deze studie, gedateerd 19 mei 2008, dat in handen van deze krant is gekomen.

Bekijk hier het niet eerder gepubliceerde onderzoeksrapport naar de woekerpolis van de Instituut Financieel Onderzoek (54 pagina's, pdf, openbaar)

Volg de laatste ontwikkeling in het dossier Woekerpolissen

Lees ook: jaar vertraging in polisruzie

Minister Bos vond de conceptrapportage dermate mager dat hij zijn opdracht aan het IFO eind mei introk. Het IFO heeft een jaar aan dit onderzoek gewerkt. Het instituut is boos op Bos en wijt de matige onderzoeksresultaten aan tegenwerking door de verzekeraars.

Wie heeft gelijk?

Uit het concept-onderzoeksrapport blijkt dat zowel de minister als de onderzoekers gelijk kunnen hebben. De versie die het IFO voorlegde aan een zogeheten Klankbordgroep die het onderzoek begeleidde, biedt geen nieuwe feiten over beleggingsverzekeringen.

Minister Bos had het IFO vorig jaar zomer juist opdracht gegeven om het eerste onafhankelijke ‘feitenonderzoek’ naar de woekerpolisaffaire uit te voeren. Andere rapporten over beleggingsverzekeringen zijn gemaakt door de strijdende partijen: consumentenorganisaties of verzekeraars.

Geen representatief onderzoek

In een jaar tijd blijkt het IFO er niet in te zijn geslaagd om een representatief overzicht te leveren van de kosten die verzekeraars hun klanten in rekening brengen bij de 1200 verschillende soorten beleggingspolissen. Het IFO probeerde 50 polissoorten van 28 verzekeraars te onderzoeken.

Op 19 mei 2008, acht dagen voordat het IFO zijn eindrapport zou inleveren, hadden slechts twee verzekeraars, Fortis en Centraal Beheer, de vragenlijsten ‘volledig’ ingevuld geretourneerd.

Het Verbond van Verzekeraars reageert ‘verbaasd’ en zegt zeker te weten dat alle verzekeraars de gevraagde informatie tijdig aan het IFO hebben geleverd. De brancheorganisatie kreeg van alle verzekeraars een kopie van de gevraagde informatie."

Je ziet ….een fors rookgordijn om deze miljarden fraude te verhullen, maar ja , zoveel geld stop je natuurlijk ook niet zomaar even achter een keukengordijntje.

Gewoon ordinaire verzekeringsfraude: het onrechtmatig handelen vloeit voort uit het onzorgvuldig handelen en aan dit alles ligt een verzekeringspolis ten grondslag.

Ciao, Vicenzo