Beste collega's,
Ik kreeg vandaag een interessante vraag toegespeeld waar ik zo 1-2-3 geen antwoord op had. Tenminste, wel een antwoord gebaseerd op onderbuik enzo, maar niet gefundeerd.
Casus:
Pa en ma zijn gescheiden, dochter (jonger dan 14) woont bij ma, maar brengt ook tijd door bij pa. Pa heeft een alleenstaandendekking zonder kinderen op zijn AVP.
Pa veroorzaakt schade aan mobiele telefoon dochter.
Hier komen letter en geest in conflict voor mijn gevoel.
AVP-technisch is dochter (ook) gedekt onder de AVP van pa. Immers, dochter is <14, dus als zij wat veroorzaakt zijn automatisch de ouders risico-aansprakelijk, en hun (risico-)aansprakelijkheid is gedekt, ook die van pa onder zijn alleenstaandendekking (handig he, die mazen in de wet, zucht)
Maar nu is het dus omgekeerd: dochter is hier niet veroorzaker maar benadeelde.
Dochter valt niet binnen de definitie van “Verzekerde: Alleenstaande zonder kinderen”. Ze is dus geen verzekerde volgens de voorwaarden. Daarom kan je volgens mij niet spreken van onderlinge schade (“In het geval *verzekerden onderling schade toebrengen enzovoorts”), en moet je haar dus beschouwen als derde.
Maar ik krijg dat héél lastig uitgelegd!
Haar schadeveroorzakend gedrag is wel meeverzekerd, maar ze is geen verzekerde…
Daaruit kwamen ook nog andere vragen voort:
- is er ergens een definitie (of desnoods uitleg van RvT, KiFiD en diens voorgangers, of jurisprudentie etc) over wat een “derde” nou precies is, verzekeringstechnisch gesproken?
- even uitgaande van een “normale” situatie na een scheiding-met-kinderen, dan zal er bij pa in huis waarschijnlijk ook een kamertje voor dochter zijn. Ze zal immers niet op de bank hoeven slapen, neem ik aan. Zeker wanneer er gewoon normaal bezoekrecht is (om het weekend, enzovoorts) zal er vast een hoeveelheid spullen van/voor dochter aanwezig zijn. Als pa tijdens het stofzuigen van dat kamertje (dochterlief is op dat moment niet bij hem maar bij moeder) iets wordt omgestoten, hoe zit het dan?
- wij kunnen gezien het grote aantal gestrande huwelijken niet de enige maatschappij zijn waar dit voorkomt. Sowieso zal het steeds vaker voorkomen. Is er iemand die ergens zo iets van een Verbondsadvies weet of zo?
Ik ben meer dan benieuwd naar jullie brainwaves!
Groetjes,
*Truus*