Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Examen-instituut

  • Mirjam

    Beste vakgenoten,

    Jarenlang wisten wij niet beter dan dat examens door de SEFD werden afgenomen. Door de martkwerking van de laatste jaren, is dit anders geworden. Er zijn nu meerdere spelers op de markt. Of we daar blij mee moeten zijn laat ik even in het midden, daar gaat mijn vraag niet over.

    Een collega van mij is recent geslaagd voor WFT Schade. Hij heeft diverse pogingen gedaan bij SEFD, telkens een negatief resultaat hadden. Hij heeft nu examen gedaan bij WFTNivo en is daar wél geslaagd. De vragen - zo vertelde hij - waren daar zoveel eenvoudiger en vooral ook duidelijker, dat het nu wel gelukt is.

    Mooi voor hem en voor iedereen die hier slaagt, maar ik vraag me af wat hier nu aan de hand is. Worden de toetstermen hier op een zodanig lichte manier toegepast dat er werkelijk sprake is van een niveau-verschil in examinering? Of heeft de SEFD te krampachtig vastgehouden aan hun eigen vorm van vragenstellen (toegegeven: niet altijd even duidelijk en ‘klantvriendelijk’)?

    Wie heeft hier een mening over, en kan hier iets over zeggen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

    Vriendelijke groet,

    Mirjam

  • pemda

    Tja, het is natuurlijk de mening van één persoon. En als je een paar keer examen hebt gedaan dan wordt het uiteindelijk steeds makkelijker (en weleens tijd dat je voor WFT schade slaagt, zo moeilijk is het nu ook weer niet, maar dat terzijde).

    Ik neem aan dat de exameninstanties wel getoets worden.En… hoge scoringspercentages verkopen goed dus zal er wel naar elkaar gekeken worden.

  • WFTNIVO

    Alle examenburo's die WFT examens mogen afnemen staan onder toezicht van CDFD (overheid), zo ook WFTNIVO. De eind- en toetstermen (de examenonderwerpen) zijn door CDFD vastgesteld en moeten de examenburo's uitvoeren. Waar WFTNIVO zich in probeert te onderscheiden is het taalgebruik. De examenvragen zijn kort en bondig en we toetsen de vakkennis van de kandidaat en zo min mogelijk of iemand de nederlandse taal beheerst.

    M.R. Simonis, WFTNIVO