Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Aansprakelijkheid bij brand

• Repelsteeltje

Vicenzo,

In het geval dat de bliksem in mijn riante villa met rieten kap (hoe heb ik dat ooit kunnen betalen met mijn onderbetaalde baan?) inslaat en daardoor een brand uitbreekt en overslaat naar jouw pand, wil niet zeggen dat er automatisch aansprakelijkheid is op grond van 6:174 bw. Voor aansprakelijkheid op grond van art. 6:174 BW is vereist :

- dat de opstal niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen;

- dat de opstal daardoor gevaar voor personen of zaken oplevert, en ;

- dat dit gevaar zich heeft verwezenlijkt.

Gegeven de omstandigheden voldoet mijn riante villa (voordat de bliksem inslaat) aan de eisen die aan een woonhuis mogen worden gesteld. Aansprakelijkheid is niet gegeven.

Als ik verzuim om een vonkenkap op de schoorsteen te plaatsen en ik ga de openhaard lekker opstoken en door de vonkenregen breekt er brand uit en slaat over naar jouw pand , ligt aansprakelijkheid heel anders.

“Jij verwijst naar een aardige en leerzame uitspraak, waarin Hercules gehouden is om alle terechte aanspraken van derden die verband houden met de brand van 1 augustus 2001 etc. Het zou juister geweest zijn als jij ook de twee volgende punten uit die uitspraak had genoemd t.w.

2.10.

De gemeente heeft deels zelf en deels door bestuursdwang uit te oefenen op ter plaatse gevestigde bedrijven de asbestcementdeeltjes verwijderd dan wel doen verwijderen van de daken en de bodem.

2.11.

De gemeente, het Waterschap en diverse particulieren en bedrijven (hierna gezamenlijk: de gemeente en omwonenden) hebben BeGe en/of ALC aansprakelijk gesteld voor de met de in 2.10 vermelde activiteiten gemoeide kosten. BeGe of ALC hebben geen aansprakelijkheid erkend. In een tegen hen aangespannen procedure tot betaling van schadevergoeding is nog geen uitspraak gedaan.

De aansprakelijkheidsdiscussie loopt nog. Of Hercules uiteindelijk moet opdraaien voor de door de gemeente, het waterschap en diverse particulieren gemaakte kosten is nog maar zeer de vraag.

In dat verband kan ik je verwijzen naar een andere leerzame uitspraak

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=kenmerken&vrije_tekst=AB2149

Voor wat betreft het voorbeeld met de lantaarnpaal, heb je helemaal gelijk. De lantaarnpaal was onveilig toen de schilder het luikje opende. De lantaarnpaal voldeed niet aan de eisen die er aan gesteld mochten worden, en daardoor een gevaar voor de schilder heeft opgeleverd en zich heeft verwezenlijkt.

p.s.

Was jij niet degene die schreef:”Zo als altijd zijn ook hier drie dingen van belang: oorzaak, oorzaak en oorzaak.”?

• Simon Kabelfoon

:-)

• Vicenzo

Precies.

Het gaat mij dan ook niet om de oorzaak van de brand in jouw rietgedekte villa ( dat is hooguit van belang voor jouw verzekeraar ), maar om de oorzaak van de brand in mijn stulpje.

“.10 In die opvatting ligt besloten dat de risico-aansprakelijkheid van artikel 6:174 BW slechts in zoverre verder gaat dan die van artikel 6:162 BW dat men aansprakelijk wordt gehouden voor verwezenlijking van een gevaar, ook wanneer men daarop geen invloed heeft kunnen uitoefenen of er wellicht verschoonbaar niet meer bekend was. Is sprake van een constructiefout van een aannemer (die de eigenaar kende noch behoefde te kennen) of van een van buiten komend onheil (zoals een orkaan) die (dat) de gebrekkige ”situatie" teweegbrengt, dan kan de bezitter zich niet van aansprakelijkheid bevrijden door het verweer te voeren dat hem niets te verwijten valt. Dit soort risico's wordt immers door artikel 6:174 BW op zijn schouders gelegd.(8)

In de Almelose zaak betrof het behandeling in cassatie en er hadden weer wat lieden zitten te slapen, zoals te lezen is. Cassatie ziet slechts op een juiste rechtsgang, het is geen feitelijke behandeling.

" het Hof heeft miskend dat op grond van het bepaalde in art. 1. 1a lid 1 van de Wet milieubeheer verplicht was tot verwijdering van asbesthoudend materiaal uit Aalderinkshoek. Het onderdeel kan reeds daarom niet tot cassatie leiden omdat de Gemeente zich in de feitelijke instanties niet op deze bepaling heeft beroepen en de vraag of een in lid 2 van deze bepaling opgenomen zorgverplichting heeft geschonden, een onderzoek van feitelijke aard zou vergen, waarvoor in cassatie geen plaats is."

Bovendien ging het niet om een aanliggend erf ( 2.24 ) en had de gemeente verzuimd om op minder risicodragende alternatieven te wijzen.

Kortom: pak je het verkeerd aan dan wordt dat natuurlijk afgestraft.

Ciao, Vicenzo

• Vicenzo

Zie ook het nieuwsbulletin bovenaan deze pagina dd 21/04/2008.

Uiteindelijk komt de gehele schade bij Auba op het bordje, zij draagt de risicoaansprakelijheid voor de roerende zaken die in haar bezit zijn.

Ofwel 3 zaken zijn van belang: oorzaak, oorzaak en oorzaak.

"VROOMSHOOP - De gemeente Twenterand heeft in eerste instantie voor 400.000 euro aan kosten gemaakt in de nasleep van de brand die zaterdagavond 12 januari de leegstaande tennishal De Hoekenhof in de as legde en waarbij over een deel van Vroomshoop asbest werd verspreid.

Het zijn de kosten die de gemeente heeft gemaakt tot maandagmiddag 14 januari om 13 uur. Op dat moment nam de verzekering de afhandeling van de kosten van de gemeente over. De vier ton zijn voral kosten voor beveiliging van het ‘asbestgebied’ en voor de eerste opruimwerkzaamheden van het asbest. Het bedrag is exclusief de brandweerkosten.

De verdere opruimingswerkzaamheden hebben daarna nog een paar weken geduurd. Pas 8 februari werden de laatste delen (plantsoenen en bermen) van het ‘asbestgebied’ vrijgegeven.

Hoe groot de totale opruimingskosten daarvan zijn, is volgens burgemeester H. Koetje nog niet bekend. Behalve Hein Heun hebben ook andere asbestsaneerders in het gebied gewerkt.

De gemeente probeert de kosten te verhalen op bouwbedrijf Karsten uit Daarlerveen, de eigenaar van de voormalige tennishal. Ook heeft de gemeente meteen na de brand Auba Recycling aansprakelijk gesteld. Zoals bekend, begon de brand daar in pallets en ander materiaal dat buiten het bedrijf achter hekken lag opgeslagen. Ook voor de vier ton kosten die de gemeente tot maandag 14 januari heeft gemaakt, zal Karsten en/of Auba aansprakelijk worden gesteld. “De financiële en juridische afwikkeling van de brand zal de nodige tijd duren”, aldus Koetje. Hoe lang durft hij zelfs niet bij benadering niet te zeggen. Bij soortgelijke ‘asbestbranden’ eerder in Almelo en Rijssen heeft de volledige afwikkeling een paar jaar geduurd."

Ciao, Vicenzo

• Truus73

Euh… Er is denk ik nog wel een verschil tussen “Ik stel partij X aansprakelijk” en “Partij X is aansprakelijk”…

Bovendien, hier gaat het om schade als gevolg van de brand aan het eigen gebouw, en niet als gevolg van het overslaan van de brand naar een ander gebouw, waar Simon's vraag over ging. Wanneer dit pand asbestvrij zou zijn, de brand zou zijn overgeslagen naar een aanpalend gebouw en daar asbest bij zou zijn vrijgekomen, vraag ik me af of je de eigenaar van gebouw 1 daar zomaar voor aansprakelijk kunt stellen… Primair ligt de aansprakelijkheid (al is het maar door de aanwezigheid van asbest en daarmee dus de verhoogde risico's in geval van brand) toch bij de eigenaar van dat betreffende pand (pand nummer 2 dus).

Of mis ik nou weer iets?

• Vicenzo

Ja.

Te kijken naar, zoals ik al aangaf, de enige 3 zaken van belang: oorzaak, oorzaak en oorzaak.

Maar het is je vergeven.

( Want even onder ons: het is juist dit soort verwarring waar advocatenkantoren bakken geld aan verdienen en hoe langer we die verwarring kunnen rekken, hoe meer…… )

Ciao, Vicenzo

• brandkast

gelijkende zaak;

uitgebrand bedrijfspand. oorzaak brand bij belendend bedrijfspand; plasic recylend bedrijf. oorzaak van die brand onbekend. broei in balen kunststofgranulaat is vermoeden politie en expert, maar kan dus niet worden bewezen. brandstichting is vermoeden van een andere expert, maar kan evenmin worden bewezen. Er is ook een aangifte gedaan. roken op het bedrijfsterrein mocht niet, maar is opzichzelf niet uit te sluiten. voor andere oorzaken is ook geen bewijs te vinden.

verzekeraar plastic bedrijf stelt zich op standpunt dat, nu de oorzaak niet is vast te stellen, er geen aansprakelijkheid van zijn verzekerde is. subsidiair dat er waarschijnlijk sprake is van brandstichting, hetgeen de aansprakelijkheid van zijn verzekerde ook uitsluit.

gezien de door Vincenzo aangehaalde HR uitspraak r.o. 3.10, is het standpunt van verzekeraar dus te kort door de bocht. of niet? Zijn er wellicht nuances??

groet

brandkast