Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

verschil verzekeraar-assuradeur

  • Richard

    met collega' s verschil van mening. Ik weet dat er een verschil is tussen een assuradeur en een verzekeraar, maar niet exact wat het verschil is. Wie kan mij verder helpen?

  • Dik

    juridisch: geen verschil

    Praktisch: veel gevolmachtigd agenten noemen zich assuradeur.

  • Simon Kabelfoon

    Dacht dat oorspronkelijk het verschil er in zat, dat assuradeuren op de assurantiebeurs dekking aanboden en verzekeraars “provinciaal” (zeg maar de maatschappijen zoals we die uit de reclames kennen, zoals NN, Aegon, DL etc. etc.).

  • Hubert

    Volgens mij heb je het dan over (register)makelaars in assurantiën.

  • Simon Kabelfoon

    Volgens mij zat ik met mijn uitleg aardig op koers.

    Heb het nog maar eens nageslagen in een stoffige syllabus van Volmacht en daar tref je een uutleg van soortgelijke strekking aan.

  • jos

    een verzekeraar handelt voor eigen risico en rekening, een assuradeur organiseert de dekking door de 100 % risico's te verdelen in kleinere aandelen vaak volgens een vaste verhouding over verschillende andere maatschappijen ( van over de hele wereld) waarvoor men een vertegenwoordiging heeft.

    Op deze wijze kan b.v. een japanse verzekeraar betrokken worden om capaciteit te leveren voor een zwaar rsico ( b.v. stormschade olieplatforms, luchthavenrisico's etc.) door een NL assuradeur die in een pool namens deze verzekeraar 2 % op het risico meetekent.

    Een assuradeur loopt dus geen verzekeringsrisico, maar organiseert capaciteit, handelt de schaden af ( die vervolgens aandeelsgewijs over de risicodragers worden verdeeld) en krijgt daarvoor een vergoeding.

  • Richard

    de laatste uitleg van Jos, daar staat mij het meest van bij, maar ik kon het niet zo benoemen. In ieder geval iedereen bedankt voor de bijdrage!

  • dik/dikvanvelzen@gmail.com

    .