Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schade meer dan dagwaarde HELP

• Jasmijn

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag: de auto van m'n vriend is ‘s nachts aangereden, terwijl de auto geparkeerd stond. De schade is waarschijnlijk zo hoog, dat het meer is dan de dagwaarde (het betreft een Daihatsu Applause uit 1993, 160.000 km gelopen) en dat betekent dat de auto niet gerepareerd zal worden, maar dat alleen de dagwaarde uitgekeerd wordt door de verzekering en hij z’n auto achter moet laten. Hij moet nu dus op stel en sprong een andere auto kopen, want hij heeft hem nodig voor z'n werk, en dit breng natuurlijk een hoop onvoorziene kosten met zich mee.

Is dit te verhalen ergens? De verzekering vergoed natuurlijk wel de dagwaarde, maar hij is wel z'n auto kwijt en voor die dagwaarde vind je tegenwoordig geen goede tweedehandsauto meer! Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Wat moeten we doen? Kunnen we de extra kosten die we moeten maken om een beetje fatsoenlijke auto te kunnen kopen ergens verhalen?

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Groeten Jasmijn

• Simon Kabelfoon

In principe is uw schade niet hoger dan de dagwaarde van uw auto (want dat is het werkelijke verlies of de werkelijke achteruitgang in vermogen die u heeft geleden).

De dagwaarde dient wel zo vastgesteld te worden, dat u in principe een vergelijkbaar voertuig als voor de schade dient terug te kunnen kopen.

Bij de meeste garages lukt dat niet, omdat daar voertuigen doorgaans worden verkocht met een “verse” APK, soms een grote beurt en afhankelijk van de waarde ook nog eens 3 of meer maanden garantie.

Dat maakt, dat een voertuig bij de garage doorgaans duurder is dan de dagwaarde die u ontvangt. Daar is helaas niets aan te doen.

Het is overigens wel redelijk, dat u een vergoeding krijgt voor een beperkte periode voor vervangend vervoer (te weten de periode die u nodig heeft om weer een andere auto aan te schaffen).

In de door u geschetste situatie schat ik in, dat de verzekeraar van tegenpartij hooguit voor 14 dagen vervangend vervoer wil opkomen.

Pleeg overleg met die tegenpartij om daar achter te komen.

Dat vervangend vervoer dient u dan wel werkelijk te hebben geregeld, tegen redelijk normale tarieven en u dient rekening te houden met een vergoeding van ca. 75% van de door u gemaakte huurkosten (excl. brandstof).

Met een beetje creativiteit moet de garage waar u een vervangende auto vindt wel iets kunnen met deze informatie.

Meer “rek” zit er volgens mij niet in.