Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

beeindigen verzekering

• Stefan

Aangezien de economische situatie beter kan, ben ik mijn financiele situatie eens aan het overdenken(wie niet?) en ben tot de conclusie gekomen dat bv bepaalde verzekeringen goedkoper moeten kunnen.

Wie kan mij melden hoe ‘t zit met het beeindigen van bepaalde polissen,waarvan de contracten inmiddels stilzwijgend zijn verlengd.Ik,en ik denk meerdere met mij controleer mijn papieren niet echt wanneer ’t niet nodig is.

Nu blijkt dat m'n verzekeringsagent is gepakt op verzekeringsfraude -afsluiten van polissen zonder toestemming bij tientallen-kan ik dan mezelf beroepen op het opzeggen in vertrouwen,of moet 't gewoon geen probleem zijn?

• Simon Kabelfoon

De verzekeringsagent van destijds is niet meer (en ook niet minder) dan een bemiddelende partij.

Hij/zij is geen contractspartner en het feit dat hij/zij frauduleus heeft gehandeld kan voor u hooguit inhouden, dat u van agent gaat wisselen (via een intermediairswijziging).

Het geeft u geen mogelijkheid om op grond van die reden tussentijds een lopend contract te beeindigen, want dat contract heeft u met de verzekeraar.

Wanneer het om 5-jarige contracten handelt kunt u uw verzekeraar wel verzoeken deze per de eerstkomende hoofdpremievervaldatum om te zetten naar een 1-jarig contract.

Wordt daaraan meegewerkt, dan kunt u het jaar daarop de polis beeindigen (denk aan opzegtermijn van doorgaans 2, soms 3 maanden!!).

Niet alle verzekeraars werken overigens mee aan het tussentijds omzetten van een 5-jarig contract naar een 1-jarig contract (hoewel men daar wel afspraken over heeft gemaakt).

Is omzetting akkoord, dan dient u wel rekening te houden met een premie-opslag van 5% (voor 1 jaartje).

Mochten overigens in de tussentijd premies van polissen worden verhoogd anders dan als rechtstreeks gevolg van wettelijke wijzigingen (gebeurt bij autoverzekeringen en ziektekostenverzekeringen zeer regelmatig) of voorwaarden in uw nadeel worden aangepast, dan kunt u per de datum van die wijziging op grond van de “en-bloc-bepaling” van uw polis af.

• Stefan

Dank u voor deze opheldering!