Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

stormschade aan auto

• Cindy Boon

Graag hoor ik jullie advies over de volgende situatie:

Op zondag 27 oktober is er een flinke storm. Sinds zaterdag staat mijn auto geparkeerd tegen de stoeprand (geen parkeerverbod). Op de stoep staat een motorfiets geparkeerd ter hoogte van mijn auto.

Door de storm is de motorfiets tegen mijn auto gevallen en heeft aan de portierszijde behoorlijke schade veroorzaakt. De verzekeraar van de eigenaar van deze motorfiets beroept zich op overmacht en meldt dat haar verzekerde geen onrechtmatige daad heeft verricht. Is dit jurisische correct?

De correspondentie met de verzekeraars zit muurvast. Zijn er nog verdere stappen die ik kan ondernemen om toch ergens mijn schade te kunnen verhalen?

Alvast dank voor alle reacties.

Cindy

• Simon Kabelfoon

Onderstaand de definitie van overmacht zoals deze gehanteerd wordt bij de wettelijke aansprakelijkheid van motorrijtuigen.

Overmacht

Van overmacht volgens artikel 185 WvW lid 1 is sprake, indien de omstandigheid die een beroep op overmacht rechtvaardigt ligt: 1. Buiten het motorrijtuig zelf; 2. Buiten de bestuurder; 3. Buiten de invloedssfeer of verantwoordelijkheid van de eigenaar / houder of bestuurder.

Voor zover ik dit kan inschatten is aan alle voorwaarden van een overmachtsituatie voldaan en wordt de claim terecht afgewezen.

Vervelend voor u natuurlijk, maar helaas niet anders.

Was uw eigen auto alleen WA verzekerd of ook voorzien van een (beperkt) casco-dekking.

In dat laatste geval is de schade onder uw eigen polis te claimen.

• Jul

Simon,

M.i. mag je een motorfiets niet op de stoep parkeren. Als de motorfiets, door welke oorzaak dan ook, omvalt, dan ligt de fout wel bij de bestuurder en kan men zich niet op overmacht beroepen.

Hoor graag hoe je hier over denkt.

groet,

Jul

• jos

de schade is niet onstaan doordat de motor verkeerd geparkeerd stond, maar doordat hij - onverwacht- door storm is omgevallen.

Uit de jurisprudentie blijkt, dat storm ( - windsnelheid boven 14 meter/seconde, windkracht 7 beaufort) een geaccepteerde grond voor beroep op overmacht oplevert.

( bv dakpannen die van een huiswaaien op een geparkeerde auto).

Overmachtsberoep wordt aangetast bij aangetoond achterstallig onderhoud, dus b.v. als blijkt dat de standaard gebreken vertoonde.

Slaagt dit bewijs niet, dan doet m.i. verzekeraar terecht beroep op overmacht.

• Jul

Toch vind ik het vreemd, immers, als de motorrijder zich aan de regels had gehouden en de motorfiets niet op de stoep maar op een daarvoor bestemde plaats had geparkeerd was de schade - waarschijnlijk - niet ontstaan.

Maarja, als uit jurisprudentie blijkt dat de verzekeraar het bij het recht eind heeft, wie ben ik dan om dat in twijfel te trekken?