Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

aansprakelijkheid

• Dazette

Graag zou ik jullie advies hebben over het volgende:

Ik heb een ring (waarde ? 430,-) bewaard voor een vriendin, voor de zekerheid goed opgeborgen in mijn portomonaie, bleek dus niet goed genoeg, want ik ben hem verloren. Hij is uit mijn portomonaie gevallen.

Zij stelt mij verantwoordelijk. Ben ik hiervoor verantwoordelijk? En zo ja, kan ik dit verhalen op mijn aansprakelijkheidsverzekering?

Alvast bedankt!

Dazette

• Simon Kabelfoon

Ik kan/wil niet direct een uitspraak doen of u al dan niet aansprakelijk bent in deze schade, maar hoe dan ook melden op uw aansprakelijkheidsverzekering particulieren.

Wanneer u aansprakelijk blijkt te zijn (er zullen wel de nodige vragen aan zowel u als tegenpartij gesteld worden om dit vast te stellen) zal er hoogstwaarschijnlijk (beperkte) dekking zijn onder de zogenaamde opzichtclausule.

Die clausule (u had zaken van derden in bewaring) is hier van toepassing.

De meeste verzekeraars bieden dan wel dekking, echter onder aftrek van een eigen risico (van bijvoorbeeld € 45,==).

• hoekstra

1. In hoeverre ben je als bestuurslid van een kleine sportvereniging aansprakelijk voor letsel dat een sportlid oploopt, bijv. een blijvende invaliditeit, indien er getraind werd onder een trainer die niet beschikte over “papieren”en die dat gezien het nivo ook niet nodig had.

2. Of men had wel de vereiste papieren ben je dan toch nog aansprakelijk als de trainer de training ook maar verzorgt op onkostenbasis?

3.Kan een verzekering van de geblesseerde sporter jouw als bestuurslid of de vereniging aansprakelijk stellen voor de geleden schade of voor smartegeld.

4. Kan je je als vereniging ook indekken tegen dergelijke Amerikaanse toestanden ?

• toon

Een bestuurslid zelf zal niet snel persoonlijk aansprakelijk zijn voor de letselschade die een lid van een vereniging oploopt tijdens sportbeoefening.

Wel kan het zo zijn dat de trainer zelf persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld en de vereniging als rechtspersoon (indien de trainer hierbij in dienst was).

Of er aansprakelijkheid van deze personen is, is afhankelijk van de concrete omstandigheden van het geval, bijv. om welke sport het gaat (een veilige of onveilige sport), welke veiligheidsmaatregen zijn getroffen en behoorden te worden getroffen e.d.

Een aspect wat bij de beoordeling van aansprakelijkheid mee kan wegen, is dat de trainer niet over de vereiste diploma's beschikt om training te mogen geven. Dit geldt vooral als het ongeval is ontstaan doordat de trainer onvoldoende beveiligingsmaatregelen heeft getroffen om het ongeval te voorkomen en, indien hij wel over de vereiste diploma's had beschikt, hij geweten had dat hij deze maatregelen had dienen te treffen.

De Hoge Raad heeft een aantal beslissingen gedaan over deze problematiek, een uitspraak van 6 oktober 1995 inzake een turnster welke tijden een oefening ernstig letsel opliep, lijkt op de beschreven problematiek - deze uitspraak is waarschijnlijk via Google wel te vinden).

Indien een trainer enkel werkt op onkostenvergoeding, is er in beginsel geen arbeidsovereenkomst, maar is er sprake van vrijwilligerswerk.

Er zijn mij enkele uitspraken bekend waarin een rechter echter de vereniging op dezelfde basis aansprakelijk achtte voor het ongeval.

Een aansprakelijkheidsverzekering voor een vereniging biedt dekking voor de juridische aansprakelijkheid van de vereniging voor claims van derden, waaronder de leden.

Eigenlijk is zo'n verzekering voor elke vereniging een must; hij beoogt het vermogen van de verzekering te beschermen, anderzijds krijgt de schadelijdende partij ook daadwerkelijk zijn schade vergoed, indien de vereniging aansprakelijk is.