Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zelfstandige + ziekte + verzekeren

• Arjan

Hallo,

Ik heb een aantal vragen. Wat moet ik doen als niemand mij wil verzekeren?

Ik was ziekenfondsverzekerd, maar ik moet me nu van de bel.dienst particulier laten verzekeren. Overal offertes aangevraagd. Nu is het zo dat ik in 2001 kanker heb gehad, genezen, maar pas over 3 jaren wordt ik gezond verklaard. Ik word dus door elke verzekeringsmaatschappij afgewezen. Een maatschappij zei dat ik bij mijn huidige, Agis moet blijven. Gedaan > ook daar afgewezen, maar wel een optie om een soort ‘bejaardenverzekering’ (niemand in de folder was jonger dan 80) af te sluiten, kaal 147 E. per maand.

Vraag is, ben ik zo voor de belasting dienst particulier verzekerd? Mag elke verzekeraar mij wijgeren? Ik zou graag willen weten wat mijn rechten en plichten zijn en of er instanties zijn die mij van dienst kunnen zijn.

Arjan

• Simon Kabelfoon

Wanneer u uit het verplichte ziekenfonds dient te gaan heeft u recht op de zogenaamde Standaard-Pakket-Polis.

Dat is een dekking die vergelijkbaar is met de ziekenfondsverzekering, dus qua verzekeringsdekking gaat u daar niet op achteruit.

De premie is inderdaad fors te noemen (en bij iedere verzekeraar gelijk).

Diende u uit het ziekenfonds te gaan vanwege overschrijding loongrens als zelfstandige of uit een dienstverband??

• Simon Kabelfoon

Beetje dom van me,

De topic begint met “zelfstandige” dus die vraag is al beantwoord.

Als zelfstandige kunt u bij de belastingdienst mogelijk gebruik maken van de “keuze-regeling” die met name bedoeld is voor zelfstandigen met een (sterk) wisselend inkomen.

Dat geldt alleen wanneer de beschikking is afgegeven op het gemiddelde inkomen 1998, 1999 en 2000.

Wanneer de keuzeregeling op u van toepassing kan zijn kunt u daarmee wellicht nog een jaartje als ziekenfondsverzekerde verzekerd blijven (en wellicht volgend jaar betere kansen op de particuliere markt).

• Arjan

He Simon,

Top bedankt. Ben weer op weg geholpen in de jungle ;-)

Groet,

Arjan