Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

waarde contraverzekering box erven

• Jaap

Bij een tijdelijke geexpireerde lijfrentepolis oud regime(privé), is ter vermijding van successierechten te betalen door de kinderen, een contraverzekering afgesloten.In geval van vooroverlijden van de laatste ouder binnen de uitkeringsperiode van de polis wordt het nog niet uitgekeerde deel van het verzekerde bedrag uitgekeerd

aan de kinderen waarbij de gekweekte rente in de uitkeringsfase vervalt aan de verzekeraar.

De vraag is: moet hiervan door de kinderen in box 3 een verzekerde waarde worden opgegeven tijdens te looptijd van deze contraverzekering?

Twee “grote” verzekeraars nemen terzake een tegengesteld standpunt in d.w.z. ja en nee. Bij “ja” renseigneert men het gemiddelde bedrag aan de fiscus.

Aangezien de kans dat beide ouders voortijdig overlijden gering is en er eigenlijk sprake is van liniair dalende overlijdensrisicoverzekering zonder enig rendement en dus ook geen theoretische waarde, vind ik dat enige aangifte in box 3 niet aan de orde zou moeten zijn.Wie kan hier “gemotiveerd” op reageren. Voor mijn kinderen is dit thans actueel . Bedankt.

• Simon Kabelfoon

Welicht geeft onderstaande passage uit een informatie folder van Het Verbond u de informatie die u zoekt.

Kapitaalverzekeringen

De renseignering van kapitaalverzekeringen dient als volgt plaats te vinden.

I. Overlijdensrisicoverzekeringen als bedoeld in artikel 5.10, onder a Wet IB 2001.

Opgave vindt plaats:

1. van overlijdensrisicoverzekeringen met onbepaalde looptijd met een ingangs-

datum van 14 september 1999 of eerder * waarvan het verzekerd kapitaal ** meer

dan € 70.000 bedraagt;

(te renseigneren: het verzekerd kapitaal);

2. van overlijdensrisicoverzekeringen met onbepaalde looptijd met een

ingangsdatum van 15 september 1999 of daarna:

(a) met een verzekerd kapitaal: indien het verzekerd kapitaal ** meer dan

€ 5.708 (index 2001) bedraagt;

(te renseigneren: de WEV);

(b) in beleggingseenheden: indien de WEV meer dan

€ 5.708 (index 2001) bedraagt;

3. van overlijdensrisicoverzekeringen met bepaalde looptijd:

(a) tegen premiebetaling ongeacht de ingangsdatum als een verzekerde aan het einde van het betreffende jaar nog geen 66 jaar is en het verzekerde kapitaal meer is dan € 450.000; òf

66 jaar of ouder maar nog geen 81 jaar is en het verzekerde kapitaal meer is dan € 110.000; òf

81 jaar of ouder is

tegen koopsombetaling met een ingangsdatum van 1-1-2001 of daarna en de WEV meer is dan € 5.708 (index 2001)

• LnF

Beste Jaap,

In beginsel zal een overlijdensrisicoverzekering waarin geen kapitaal wordt opgebouwd niet betrokken worden in de heffing van vermogensrendementheffing. Opgave zou in dat geval derhalve achterwege kunnen blijven. Dit ligt uitgezonderd sommige situaties met betrekking tot Univesal Life produkten waarbij wel een waarde verondersteld zou kunnen worden. Daar het een oud-regimepolis betreft is hiervan geen sprake.

In sommige situaties met betrekking tot erfrechtelijke verkrijging of overdracht van de overlijdensrisicoverzekering, zal wel sprake kunnen zijn van een te belasten

'waarde'. Deze waarde kan nabij de waarde van het verzekerde risicokapitaal liggen indien de verzekerde(n) een dergelijke leeftijd of gezondheidstoestand hebben dat overlijden op korte termijn niet uitgesloten kan worden. In een dergelijk geval bestaat een mogelijke grond voor belasting van de verzekerde uitkering, daar de verkrijging van de polis nagenoeg gelijkgesteld kan worden aan het uitkeren (op korte termijn) van de verzekerde som.

Verzekeraars kunnen in dit geval ook een verschillende uitleg geven aan de overdrachtswaarde van de verzekering. Indien men kijkt naar het gemiddelde risico dan is de overdrachtswaarde hier enkel het eventuele premievoordeel (gezien de leeftijd op de sluitingsdatum van de verzekering). Indien men de actuele gezondheidtoestand en/of leeftijd erbij betrekt in relatie tot de verzekerde som, dan kan er sprake zijn van een directe kapitaalswaarde.

Ik weet niet zeker of deze regeling van toepassing is in het geval bij jou. Het vertoont in mijn ogen echter wel een sterke overeenkomst. Ik ben bang dat als je zeker wilt zijn dat jouw aangifte als correct wordt bevonden, je eigenlijk deze vraag voor zult moeten leggen bij de Belastingdienst. Laat eventuele reacties schriftelijk bevestigen.

Ik hoop dat je hier toch wat aan hebt.

Met vriendelijke groet

• joke (financieel planner)

Beste Jaap,

Mijn schoonouders hebben ook een contraverzekering en wij hebben nimmer een waarde aangegeven in box III. Ikzelf ben ook van mening dat e.e.a. slechts een risicoverzekering zonder waarde betreft. De grondslagen voor dergelijke verzekeringen zijn m.i. slechts gebaseerd op overlijden van beide ouders binnen een bepaald aantal jaren. Dat de kans klein is doet niet terzake lijkt mij.

Er is geen waarde-opbouw bij de kinderen…

Joke

• Jaap

N.a.v. mijn verzoek om informatie inzake het bovenstaande onderwerp ontving ik 3 reacties waarvoor hartelijk dank!!!!!!!!!!!!!!!!

Concrete situatie hier is een 11-jarige polis leeftijd ouders 58 resp. 54 jaar. Er zijn 3 kinderen die elk hun portie voor circa € 34.000,– voor de successierechten hebben verzekerd ingeval van voortijdig overlijden van de langstlevende ouder.. De totale premie circa € 450,– is middels éénmalige koopsom vooraf door de kinderen betaald en later door de ouders geschonken. Het is een liniair dalende overlijdensrisiciverzekering. Voor de kinderen is geen sprake van (nieuwe) rente opbouw. Na 8 jaar is de verzekerde waarde nihil. Uit de reactie van Simon Kabelfoon concludeer ik waarde box 3 nihil evenals uit de die van Joke Financieel planner. Ik zou het waarderen als LnF de 2de en 3de alinea wat nader toelicht. Ik kan hiet niet echt een conclusie uit trekken voor deze kwestie.

Bij voorbaat dank voor de reactie. Overigens is elke reactie terzake welkom.

Groet.

Jaap