Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Verzekeren van een tweede auto.

• Ben

Beste mensen,

De vraag die ik nu stel heb ik uiteraard al voorgelegt aan diverse tussen personen,maar van niemand krijg ik een goed duidelijk antwoord.

Veel tegenstrijdigheden alom.

Daarom stel ik nu de vraag eens op dit forum.

Het volgende wil ik graag weten:

Ik ben in het bezit van een nieuwe auto die ik uiteraard vol casco verzekerd heb.

Nu wil mijn vrouw graag een klein autootje erbij hebben, zodat ook zij wat on-

afhankelijker is.

Nu loop ik tegen twee tegenstrijdigheden, de een zegt, ik kan de auto verzekeren met dezelfde no-claim die ik ook geniet van mijn huidige auto.

De andere bestrijd dat weer en zegt dat je geheel opnieuw moet beginnen met op-

bouwen.

Nu moet u weten dat ik al 19 jaar schadeloos ben en dus het maximale no-claim geniet.

Echter een tweede auto aanschaffen en dan weer onderaan beginnen ben ik niet van plan.

Ook dat zogenaamde vrouwenkorting van 30 % is me nog te weinig.

De tweede auto komt ook op mijn naam te staan, dus dan zie ik die voledige

premie niet zitten.

Echter, anderen zeggen weer dat dat wel mogelijk is.

Weet iemand nu precies hoe dat zit, en waar ik de ECHTE informatie kan krijgen

om een verzekering af te gaan sluiten voor een tweede auto.

Zeker niet onbelangrijk nog te vermelden dat met die tweede auto beduidend minder gereden wordt.

Alvast mijn hartelijke dank voor jullie tijd en eventueele tips..

Groet u Ben.

• Simon Kabelfoon

Iedere verzekeraar houdt er zijn eigen acceptatie-politiek op na.

Dat houdt dus ook in, dat iedere verzekeraar zo zijn eigen beleid heeft met betrekking tot de inschaling (op welke kortingstrede begint u op de Bonus/Malus-ladder) van een tweede auto.

Daarom bestaan er op uw vraag meerdere antwoorden, het is maar net aan wie u die vraag stelt (en met welke verzekeraars die persoon zaken doet).

Kunt u me vertellen waar uw eerste auto is verzekerd??

Dan kan ik u vertellen welke regeling die maatschappij kent.

Wellicht is het u aan te raden om beide auto's bij een andere verzekeraar onder te brengen, zodat u de optimale combinatie van tarieven en (start-)kortingen kunt bedingen.

In dat geval graag opgave van merk + type van de auto('s), zodat de ideale combinatie gevonden kan worden.

Hoor graag van u, dan reageer ik uiteraard weer.

Groeten.

• Ben

Dag Simon,

Op de eerste plaats mijn hartelijke dank voor de snelle reactie.

Op dit moment ben ik verzekerd bij WINTERTHUR.

Voorheen was ik bij STAD ROTTERDAM.

De tweede auto moet nog aangeschaft worden.

Mijn huidige auto is een skoda fabia, bouwjr 2001.

Omdat wij eerst willen weten hoe het verzekering-technisch in elkaar zit wachten

we met aanschaf van de andere wagen.

Het zal een klein en gemakkelijk autootje worden van zo'n jaar of 8-10.

Hier denken we aan een simpele Ford fiësta of een Opel corsa.

Eventueel is een Fiat Panda ook een optie.

Dus hier kan ik u nog geen goed antwoord op geven.

Het moet gewoon een boodschappen-autootje worden waar wij echter BEIDE

gebruik van zullen maken.

Ik denk dan ook dat we met deze auto niet meer dan 12000 KM per jaar mee

gaan rijden.

Onze Fabia staat op Max. 20.000.

Deze auto word ook door ons beide gereden, staat echter wel alleen op mijn naam.

Hopend op een vervolg antwoord….

Groet Ben.

• Dik

als u toevallig in gemeenschap van goederen getrouwd bent maakt het niet uit of dat ding op uw naam of op die van uw vrouw staat. Behoort tot het gemeenschappelijke vermogen.

De eigendom maakt hooguit uit voor de vraag wie recht heeft op een schadevergoeding bij cascoschade, maar u wilt helemaal geen cascoverzekering voor die tweede.

Bepalend is in beginsel: wie is (of zijn) de meest regeklmatige bestuurder(s).

U kunt zich beroepen op een ruim schadevrij verleden, maar elke verzekeraar vermoedt dat die tweede auto er niet hoofdzakelijk voor u is: u hebt er immers al een en waarom zou u in een goedkoop aftands barrel (10 jaar oude Panda) gaan rijden, als u ook een bijna nieuwe auto kunt benutten. Tenzij u dat barrel zou willen gebruiken voor wat scheurwerk, waarvoor u de skodia te goed vindt, maar ook dan is een verzekraar niet overmatig geïnteresseerd in het verzekeren van de barrel.

Kortom: ze zullen best - afhankelijk van hun maatschappijbeleid - wat extra korting geven er van uitgaande dat als de ene helft van het echtpaar een ruim schadevrij verleden heeft, dat dan de andere ook wel zorgvuldig rijgedrag zal vertonen (statistisch klopt dat), maar er is weinig reden om voor de andere auto ook de volledige no-claim toe te kennen.

Het is af te raden te gaan morrelen aan de waarheid om wat meer korting te krijgen. Als u uzelf opvoert als (meest) regelmatige bestuurder, terwijl dat - naar ik vermoed en u in uw eerste mail ook aangeeft - niet waar is, loopt u meer risico dan een paar premiecenten waard zijn.

• Ben

Geachte Dik,

Dank voor uw reactie.

Twee auto's voor de deur wil voor ons gaan zeggen wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Hierbij wil ik aangeven dat de verdeling moeilijk aan te geven is wie wanneer in

welk voertuig gaat rijden.

Uiteraard is het de bedoeling om het tweede voertuig alleen WA te verzekeren.

Maar, het is mij nu al iets duidelijker, het is de ene verzekering voor de andere om uit te zoeken welke verzekering voor ons het voordeligste zal uitpakken.

Wat die opnaam-stelling betreft was ik er van uitgegaan dat een no-claimkorting naamsgebonden is.

Dus als mijn vrouw een autoverzekering gaat afsluiten dat ze geheel onderaan moet beginnen.

Maar dacht tevens als de auto op mijn naam gereden word, dat dan mijn huidige no-claim kon gelden!

Het scheelt altijd toch een aardige cent!!

Uiteraart is het belangrijk om goed verzekerd te zijn (al denk niet iedereen zo).

Echter lopen de premie's toch langzaam de pan uit.

Hierdoor probeer ik dus de voor mij/ons voordeligste verzekeringsvorm te kiezen waar wij de minste premie aan kwijt zijn.

PS: “vrouw” > getrouwd zijn we niet, maar dat is niet relevant (lijkt me ?)

Dank voor uw tijd,

Groet u Ben

• andre

Zoals al vermeld ligt dit aan het acceptatiebeleid van de verzekeringsmaatschappij of zij de tweede auto dezelfde korting verleend als de eerste auto. In de door u getekende situatie zal het zeker geen probleem zijn om voor de tweede auto dezelfde korting te krijgen !!!

Zoek dus een tussenpersoon die met een maatschapij zaken doet waar zo'n tweede auto- regeling van kracht is anders moet u inderdaad onderaan de ladder beginnen. Maatschappijen die zo'n regeling hebben zijn o.a. :

Amev / Aegon / London / Woudsend / Stad Rotterdam / unigarant-anwb en er zijn er nog een heleboel.

Succes !!

Andre

• Ben

André heel veel dank voor je reactie !!

GR. Ben

• Simon H.

Bij Winterthur is het mogelijk om een tweede gezinsauto te verzekeren, zolang er geen ‘kind’ wordt aangemerkt als regelmatige bestuurder. De inschaling vindt bij 19 schadevrije jaren zelfs plaats op trede 19, dus met 75% korting. Het aantal schadevrije jaren dient wel opnieuw te worden opgebouwd. D.w.z.: U (of uw vrouw) wordt ingeschaald op trede 19, op basis van 0 schadevrije jaren.Dit om te voorkomen dat u de verzekering na een jaar opzegt om een (voor deze auto) goedkopere aanbieder te zoeken. Neem voor meer informatie over het verzekeren van de 2e auto contact op met je tussenpersoon, deze kan je ongetwijfeld werden helpen. Er zijn namelijk wel wat voorwaarden verbonden aan het verzekeren van een 2e auto, zoals het ‘schadeverleden’ van uw vrouw en het aantal jaren dat zij haar rijbewijs heeft.

• Niek

Ben, Bij Stad Rotterdam kan de tweede auto tegen dezelfde bonus worden verzekerd, mits de eerste daar ook verzekerd is.

• rien de vries verzekeringen

Er is onlangs ook een rijbewijsverzekering op de markt gekomen. Het doet er dan niet toe waar uw eerste auto is verzekerd. Vooral gunstig als uw vrouw al meer dan 8 jaar het rijbewijs heeft en geen schades heeft veroorzaakt.