Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

garageverzekering en schade

  • René

    Verzekerde hoedanigheid is “garagebedrijf” Verzekerde heeft een beperkt aantal eigen auto's en levert grasmaaimachines. Klant belt verzekerde en vraagt hem om 400 liter tweetakt benzine. Verzekerde belt zijn leverancier en geeft een juiste opdracht aan zijn leverancier en het verzoek te leveren aan zijn klant. Verzekerde zelf blijft er dus volledig buiten. De leverancier levert de benzine aan de klant maar achteraf blijkt dat de vaten met benzine geen teetakt benzine bevat maar viertakt. Op de sticker van het benzinevat staat echter wel “tweetakt”. De leverancier van de leverancier heeft in deze dus de vaten verkeerd gevuld. Afgezien van de aansprakelijkheidsvraag is de vraag of deze casus valt binnen de verzekerde hoedanigheid. Volgens zijn tussenpersoon is dat wel het geval want hij levert ook grasmaaiers gevuld met benzine. Het betreft een grote klant dus dat hij nu meer benzine levert dat hoort bij zijn werk. Wat maakt het uit of hij benzine in kleine of grote hoeveelheid levert is de reactie van de tussenpersoon. M.i. valt een dergelijke schade duidelijk niet onder de verzekerde hoedanigheid om dat niet valt in te schatten hoe groot het risico van (tussen)handel in benzine is. Hoe zien jullie dit?

  • jos

    hoe is de verdere omschrijving van de hoedanigheid ?alleen “garagebedrijf” lijkt me wat summier; zijn de activiteiten niet nader omschreven zoals, handel in

    ( gebruikte)auto,s, schadeherstel, apk, dealerschap etc.

    Is er bij acceptatie een inspectie uitgevoerd en/of een uitgebreid risico-inventarisatieformulier ingevuld en zoja,welke activiteiten zijn daarin genoemd?

    Als dit alles niet het geval is en brandstoflevering is niet uitgesloten, dan lijkt het mij verdedigbaar dat brandstoflevering is meegedekt als expliciete activiteit, die van nature bij een garagebedrijf hoort.

    Neemt niet weg dat in dit geval van ketenaansprakelijkheid de claim uiteindelijk bij de leverancier van de leverancier terecht komt ( hij die verkeerd geetiqueteerd heeft).

  • Simon Kabelfoon

    Hoewel ik dit een prima antwoord vind merk ik wel op, dat de meeste garagebedrijven hedentendage geen brandstoffen meer leveren.

    Nadat in de jaren ‘80 en ’90 de ene na de andere milieuwetgeving van kracht werd is de meerderheid aan garagebedrijven die nog wel leverde afgehaakt.

    Wanneer niet uit inspectie-rapporten, aanvraag- en/of inventarisatieformulieren blijkt, dat er brandstoffen geleverd worden is dan ook nog maar zeer de vraag of deze leveringen redelijkerwijs begrepen worden geacht onder de (inderdaad) summiere hoedanigheidsomschrijving “garagebedrijf”.

    Groeten.

  • René

    Bedankt voor je reactie. Het betreft een verzekering die ooit in het verleden is gesloten bij een maatschappij die inmiddels al twee maal is gefuseerd. Dit betekent dat het aanvraagformulier en de bijbehorende formulieren zijn zoekgeraakt. Op het polisblad dat is afgegeven in jan. 2002 staat simpelweg garagebedrijf als verzekerde hoedanigheid met wat algemene in en uitsluitingen. Er staat niets gespecificeerd over de werkzaamheden. Inmiddels is wel duidelijk dat de betreffende verzekering niet de juiste is voor dit bedrijf. Over het algemeen ben ik van mening dat het verhandelen van brandstof niet behoort tot de primaire werkzaamheden van wat men in het algemeen verstaat onder een garagebedrijf.

  • Dik

    Geheel mee eens: brandstofleveranties in de vorm van tussenhandel lijkt mij een andersoortig risico dan garagebedrijf. Met garagebedrijf valt hooguit ‘tanken aan de pomp’ nog te verenigen en dan had de schade zich niet voorgedaan (althans die wordt niet in vaten afgeleverd en bij het vullen van de tank zou het kleurverschil wel opgevallen zijn.)