Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

geweigerd voor een autoverzekering

• Bram

Twee jaar geleden had ik een no-claim-korting opgebouwd van 67,5%. Ik ben toen onder invloed van alcohol tegen een bloembak aangereden. De verzekering heeft uitbetaald en ik zakte van trede 11 naar trede 5. Mijn verzekering bleef echter gewoon doorlopen. Nu heb ik 30 juni j.l.mijn autoverzekering telefonisch laten schorsen omdat ik tijdelijk geen auto had. Ik kreeg toen een brief binnen dat mijn autoverzekering beeindigd was. Ik dacht dat dit wel oke was want ik heb duidelijk gezegd dat ik de auto wilde schorsen en dat ik binnen het jaar weer een auto wilde laten verzekeren.

Dus 1 november mijn oude verzekeringsmaatschappij weer opgebeld om de nieuwe auto te laten verzekeren en wat blijkt, ik kan niet meer verzekerd worden omdat ik twee jaar geleden met alcohol op achter het stuur heb gezeten. Wel kon ik een royementsverklaring opvragen dat ik twee jaar schadevrij heb gereden en ze verwezen me door naar Rialto want ik sta nu op een zwarte lijst.

Kan een verzekeringsmaatschappij dit zomaar doen en hoe nu verder en kan ik nog bij een andere verzekeringsmaatschappij terecht buiten Rialto. Ik heb nu twaalf jaar mijn rijbewijs en heb buiten het incident van twee jaar geleden nog nooit schade gereden.

Alvast bedankt voor het advies.

• Simon Kabelfoon

Ik vrees, dat de gehele autoverzekeringsmarkt hier toch 1 lijn trekt en je voorlopig zal weigeren.

Rialto lijkt daarmee de aangewezen weg.

De actie van jouw vorige verzekeraar is op zich terecht te noemen.

Ze hebben de bestaande verzekering voortgezet ondanks het alcoholincident.

Het schorsen of beeindigen van een polis is acceptatie-technisch bij een aanmelding van een volgende auto gelijkwaardig, dus ook op een geschorste polis had men iedere aan te melden auto kunnen weigeren (en dan alsnog de polis beeindigen, wat men nu blijkbaar maar direct heeft gedaan).

Spijtig, dat het je uberhaupt is overkomen (maar daar was je zelf bij), maar de gevolgen zijn onvermijdelijk (voor waarschijnlijk nog de komende 6 jaren).

Groeten.

• Bram

Nog even een vraagje over bovenstaande. Is het mogelijk dat mijn vriendin de autoverzekering op haar naam zet en mij als eerste bestuurder opgeeft?

• Simon Kabelfoon

Sorry Bram,

Maar acceptatie door assuradeuren vindt plaats op zowel de aanvrager/verzekeringnemer als op de regelmatige bestuurder.

De verleiding is daardoor wellicht groot om dan maar wat anders op te geven dan de werkelijke situatie, maar doe dat alsjeblieft niet en zit deze “ straf” gewoon uit.

Zou je het namelijk wel doen (dus niet jezelf opgeven als verzekeringnemer en/of regelmatige bestuurder) en de verzekeraar stelt dat vast (wat meestal pas na een schade gebeuren zal), dan knopen ze je (terecht) op op grond van verzwijging.

Dat betekent, dat de schade niet gedekt is (en voor zover de verzekeraar op grond van de WAM aan een ander moet uitkeren zij dat allemaal op je gaan verhalen) en bovendien weer een aantekening, waardoor je minstens 8 jaar buitenspel wordt gezet.

Het is vervelend, maar je zal met de gevolgen daarvan nog even om moeten gaan.

Succes.

• Bram

Ik rij ook wel eens (incidenteel) in de auto van de zaak voor mijn werk of in de auto van een vriend of van mijn vriendin. Betekent het dan dat dit officieel ook niet mag en ik en degene van wie de auto is hiermee ook grote problemen kunnen krijgen als ik een aanrijding zou krijgen?

• frans

vraag is of je in de malus staat aangemeld en ik zal toch maar die royementsverklaring opvragen ,want staan mischien meer bijzonderheden op

frans

• jos

Neen, dit levert geen probleem op.

Het risico is gebaseerd op de daadwerkelijke houder/gebruiker, als u incidenteel gebruikt maakt van die auto - daartoe bent u immers gerechtigd- zal dit voor geen der partijen problemen opleveren.

Anders is het als u voor u zelf een verzekering aanvraagd, omdat dan het risico in grote mate of volledig wordt bepaald door u zelf.

Aan een veroordeling voor rijden onder invloed wordt daarbij zwaar getild, mede omdat helaas de ervaring van verzekeraars leert, dat de recidive van dit misdrijf er hoog is.

Daarom is als vangnet Rialto in het leven geroepen, om toch een verplichte verzekering te kunnen aanbieden en mensen de kans te geven te laten zien dat zij niet tot de recidivisten behoren; meestal kunt u na 5 jaar weer een poging doen bij een reguliere verzekeraar aan te vragen ( wel met eerlijke vermelding van alle feiten).

• Bram

Ik heb de royementsverklaring ondertussen binnen en daar staat alleen op dat ik twee schadevrije jaren heb opgebouwd. Is malus het gekoppeld computersysteem van alle verzekeraars die bij het verbond zitten?

Wat kost een verzekering bij Rialto ongeveer? Ik kan nl niet telefonisch een offerte opvragen, dit moet via een tussenpersoon en daar gaan enkele weken overheen werd mij verteld.

Groeten, Bram

• geerdje

Nee dat kan niet als je na het ongeluk gewoon in dekking bent gehouden kunnen ze niet naderhand je schorssen dat hadden ze meteen moeten doen.

• Simon Kabelfoon

“Malus” wil zeggen, dat je op kortingstrede 1 (is eigenlijk een toeslag) terecht zou komen vanwege een negatief aantal schade-vrije-jaren.

Met +2 schade-vrije-jaren sta je dus niet in “de malus”.

Volgens mij moet je via een tussenpersoon binnen een enkele dag een premie van Rialto op kunnen krijgen.

Wat “een” premie voor een verzekering bij Rialto kost kan ik je uberhaupt niet opgeven (heb verder geen gegevens van de auto en de veroordeling van destijds. Zou dat als ik jou was ook niet op dit prikbord zetten (privacy).

Informeer dus gewoon bij een tussenpersoon in de eigen omgeving (zoek bijv. op www.nbva.nl) en ervaar het.

Succes en groeten.