Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Aansprakelijkheid bij aanrijding

• Mirjam

Een klant meldt mij de volgende schade:

bij het linksaf-slaan heeft hij de tegenpartij (tegemoetkomend verkeer) niet opgemerkt. Een forse aanrijding was het gevolg. Hij heeft deze auto niet zien aankomen: betrof een donkere auto die met hoge snelheid onder een viaduct weg kwam. Klant heeft op het schadeformulier netjes vermeld dat hij zelf aansprakelijk is: hij had voorrang moeten verlenen.

Nu schijnt de politie te hebben aangegeven dat de tegenpartij mede aansprakelijk is, omdat hij veel te hard reed (> 110 waar 80 mocht). Is dit ook in het verzekeringsrecht geregeld, of is dit alleen strafrechtelijk interessant? Ofwel: kunnen we de schade deels op de tegenpartij verhalen? Dit kan voor deze klant best belangrijk zijn, vanwege het letsel dat hij heeft opgelopen.

Ik hoop dat iemand iets hier over weet.

Vriendelijke groet,

Mirjam

• jos

een deel van de eigen schade verhalen is wat te veel verwacht, maar bij de uiteindelijke schadeafwikkeling kan dit wel gevolgen hebben,met name in het matigen van het bedrag wat de klant ( i.q. zijn wamverzekeraar) uiteindelijk aan de tegenpartij zal moeten betalen.

Bij vaststelling van de hoogte van de claim van tegenpartij past de rechter de regel van redelijkheid en billikheid toe, waarbij medeschuld van tegenpartij zal meewegen.

De ( veel) te hoge snelheid moet dan wel bewezen worden, een simpele opmerknig op een registratie-formulier van de politie is vaak niet voldoende.

Zijn er getuigen ?

Is er een officieel proces-verbaal opgemaakt, met een technisch onderzoek

naar remwerking/remweg etc ?

Is tegenpartij ook gewond ?

• jos

nog als aanvulling het volgende;

De aansprakelijkheid blijft bij de afslaande auto, door deze gedraging heeft hij volgens de jurisprudentie te anticiperen op verkeersfouten van anderen, zelfs een forse overschrijding van de maximum toegestane snelheid.

Tegenpartij heeft daarbij wel een fout gemaakt, maar deze valt in het niet bij die van de afslaande auto.

Pas bij het vaststellen van een vergoeding voor b.v. blijvende invaliditeit, inkomensverlies van tegenpartij etc. wordt redelijkheid en billijkheid betrokken.

• Dik

volgens mij is het handiger dit soort vragen op het prikbord hierboven of hieronder (advocaten) te stellen. Op deze gebeurt bijna nooit wat, dus die zoeken de meesten niet op.

Als uw klant geen letsel heeft: laat maar zitten, valt weinig te halen. 110 waar 80 mag is niet uitzonderlijk.

Als uw klant wel behoorlijk letsel heeft, kantelt het recht. Dat heeft te maken met iets wat billijkheidscorrectie heet en schuldtoerekeningspercentages beïnvloedt.

• Simon

Te hard rijden kan wel degelijk aansprakelijkheid veroorzaken. Helaas ken ik te weinig praktijkvoorbeelden om te kunnen zeggen waar de grens ligt. Een voorbeeld dat iedereen kent: Patrick Kluivert rijd (veel) te hard, de tegenpartij die uit een uitrit komt (en dus voorrang had moeten verlenen) word aangereden en overlijd.

Zoals iedereen weet is Patrick Kluivert zelfs veroordeeld, naar ik meen voor dood door schuld.