Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Verbod op uitstelfinanciering

  • Mark

    Ik vraag me af hoe in de markt in het algemeen wordt omgegaan met het verbod op uitstelfinanciering bij pensioenen van directeur-grootaandeelhouders.

    Ik hoor veel mensen die de mening hebben dat DGA's geen last zouden moeten ondervinden van deze wet.

    Ik kijk uit naar goed onderbouwde meningen hierover.

    Groet,

    Mark

  • Jades

    Natuurlijk geldt de wet (spraakgebruik PSW 1,5) ook voor DGA's. Maar wat is nu eigenlijk je probleem?

  • Mark

    Jades,

    Je geeft antwoord op een vraag die ik niet gesteld heb.

    Groeten,

    Mark

  • Paul

    Beste Mark,

    het verbod op uitstelfinanciering geldt ook voor dga-pensioenen. Voor eigen beheersituaties betekent dit dat bij een salarisverhoging op de commerciële balans direct een voorziening moet worden gevormd op minimaal koopsombasis (voorfinanciering door de baten minus lastenmethode toe te passen mag ook, want dan is er minimaal tijdsevenredig afgefinancierd, voor zover je daar in eigen beheer van kunt spreken).

    Bij een verzekerd pensioen zal een dga het pensioen in 99 van de 100 gevallen als kapitaal met ensioenclausule hebben verzekerd, en de pensioenbrief een hybride karakter hebben (zeg maar eindloon met een financieringsvoorbehoud voor wat betreft de uit het kapitaal op pensioendatum aan te kopen pensioen). Civieljuridisch is dit een salaris diensttijd regeling, met de volledige affinancieringsverplichting.

    Als in die laatste situatie de BV het geld niet heeft om de koopsom te storten, kun je dit oplossen door de pensioenbrief aan te passen en de backservice in eigen beheer op te voeren, eventueel in combinatie met een verzekering om de backservice in te halen. Dit betekent wel direct omgaan naar Witteveen.

    Hopelijk heb je hier wat aan.