Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Opzet, schuld, grove nalatigheid

  • Drs. Niet

    Het BW kent wetsartikelen over schuld.

    Maar ook in verzekeringsvoorwaarden staat het nodige omschreven.

    In 2003 in het volgende artikel van kracht in het NBW

    De verzekeraar vergoedt geen schade aan de verzekerde die de schade met

    opzet of door roekeloosheid heeft veroorzaakt.

    MIJN VRAAG?

    Is het nu nog noodzakelijk in de verzekeringsvoorwaarden hiervan af te wijken of om duidelijker te zijn. Wat is nu in vredesnaam: Roekeloosheid?

    HUIDIGER WETGEVING:

    SPECIAAL VOOR BRAND:

    Artikel 294 W.v.K. (verzekeraar hoeft niet te betalen indien hij bewijst

    dat de brand door merkelijke schuld of nalatigheid door verzekerde is

    veroorzaakt brand)

    ALGEMEEN:

    Artikel 276 W.v.K. (schade en verlies door eigen schuld komt niet ten laste

    van verzekeraar.) Dit geldt uiteraard niet in alle gevallen van schuld.

    Lichte schuld zou dan ook niet gedekt zijn en dat is niet de bedoeling. Tussen ‘schuld uit 276 K’ en ‘merkelijke schuld’ uit 294 zit in de praktijk geen noemswaardig verschil. Eigen schuld is in hoofdzaak dezelfde roekeloosheid als waarop onze wet bij brandverzekeringen het oog heeft, waar zij spreekt over merkelijke schuld.

    Volgens de wet:

    1) lichte schuld: in principe is dit gedekt.

    2) schuld: in principe niet…. conform 276 maar in verzekeringsvoorwaarden mag

    daarvan worden afgeweken. Wat ook gebeurd

    3) opzet: uitgesloten (hierin zijn verschillende gradaties die niet in de wet staan. 't is mogelijk om grenzen te trekken van het al dan niet verzekerbaar maken.

    IN VERZEKERINGSVOORWAARDEN WORDT HIEROVER OOK E.E.A. GEREGELD

    In polissen van verzekeringen worden in de algemene voorwaarden of specifiek bij de verzekering behorende voorwaarden opzetuitsluitingen en daaraangrenzende schuldgraden vermeld. Opzettelijke veroorzaakte schuld wordt niet gedekt (maar een hele discussie kan er zeker over worden opgezet. Belangrijke jurisprudentie is hier wel aanwezig om uitspraken te doen in vergelijkbare gevallen)

    Bij brandverzekeringen specifiek staan in het algemeen in polisvoorwaarden niet iets geregeld omdat daar art. 294 K (merkelijke schuld) als voldoende wordt geacht.

    Dus staat in verzekeringsvoorwaarden niets geregeld over schuld,opzet dan

    geldt de wet. Staat in de voorwaarden een omschrijving waaruit men kan halen

    dat schuld is verzekerd dan geldt niet de wet op dit gebied maar de

    voorwaarden.

    - Omschrijvingen hierover in de voorwaarden gaan voor de wet.

    - Omschrijvingen in specifieke voorwaarden gaan weer voor de algemene voorwaarden.

    - Omschrijvingen in clausules gaan weer voor de specifieke voorwaarden

    Hoe dan ook verder: Discussie blijft altijd wat lichte schuld, gewone schuld,

    merkelijke schuld of opzet. Jurisprudentie in de loop der jaren kan de

    nodige houvast geven. Grensgevallen zullen er altijd blijven.

    Bij het beoordelen van verzekeringsdekking moet men naast hetgeen geregeld is in de voorwaarden of wet gewoon het gezonde redelijke boerenverstand gebruiken.

    Om schade te betalen of met goede argumenten af te wijzen.

    Maar altijd denken (ook als schadecorrespondent) hoe kan ik de schade onder de dekking laten vallen en niet andersom hoe kan ik de schade afwijzen.

    Een goede verzekeraar gaat daar alszodanig mee om.

    En er zijn vele goede verzekeraars….

    NWB

    Artikel 294 en 276 uit het Wetboek van koophandel worden vervangen in 2003

    in wetboek 7 door Artikel 7.7.2.9 voorzover ik weet:

    De verzekeraar vergoedt geen schade aan de verzekerde die de schade met

    opzet of door roekeloosheid heeft veroorzaakt.

    Volledige en compleet ben ik niet maar wie weet heeft iemand van u nog een

    aanvulling of verbetering.

  • Expiratieweb.nl

    < >

    Hoe dan ook verder: Discussie blijft altijd wat lichte schuld, gewone schuld,

    merkelijke schuld of opzet.

    < >

    Roekeloosheid is zeker iets anders en dus is het verstandig dat het BW wordt aangepast. Een voorbeeld werkt altijd zeer verhelderend in dit soort gevallen.

    Stel dat een oud vrouwtje over een zebrapad oversteekt en ik haar met mijn auto frontaal raak. Wanneer ik bijvoorbeeld 100 km per uur reedt dan kan dat zeker worden aangemerkt als (behoorlijk) roekeloos immers rij ik 50 km te hard. Aangezien ik niet de intentie had slachtoffers te maken is er van opzet of schuld geen sprake of in ieder geval moeilijk aan te tonen. Maar hoe kan ik ontkennen dat het niet roekeloos was???? -Dat kan ik niet, vandaar dat ik dan terecht de pineut ben…..