Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wergeversaansprakelijkheid Bestuurders Motorrijtuigen

  • Schrijver

    Naar aanleiding van de uitspraak van de Hoge Raad van 01-2001 waarbij de werkgever aansprakelijk werd geacht voor door zijn werknemer opgelopen letsel als bestuurder van een motorrijtuig, hebben diverse verzekeraars inmiddels een oplossing geboden voor het hierdoor ontstane hiaat. De gekozen oplossingen varieëren van een SVI dekking, een uitbreidingsmodule op de AVB of een combinatie hiervan.

    Aangezien de reactie op dit onderwerp op het algemene prikbord minimaal was, probeer ik het hier nog maar eens. Er moeten toch meer vakgenoten zijn die met dit onderwerp te maken hebben en ook tegen deze vragen aanlopen.

    Dus vakgenoten reageer ! Ongetwijfeld kunnen we van elkaar leren.

    Ik heb een aantal praktische vragen waar ik graag de mening van collega's over wil.

    1. In hoeverre strekt deze nieuwe aansprakelijkheid van de werkgever zich ook uit naar de vereniging. En dan niet zo zeer in de situatie van de vereniging die een werknemer in dienst heeft, maar de vereniging in de relatie met haar leden en vrijwilligers die op vrijwillige basis werkzaamheden uitvoeren voor de vereniging zoals onderhoud sportveld, kantinedienst etc. Is er in deze situatie sprake van een gezagsverhouding ?

    2. Een ander situatie die in de praktijk steeds meer voorkomt is de ZZP'er (Zelfstandige Zonder Personeel) die zich laat inhuren door een ander bedrijf.

    Ook in deze situatie is de reikwijdte van de uitspraak van de HR mij niet duidelijk.

    3. Tot slot, hoe verhoudt de uitspraak van de HR zich tot ondernemingsvormen als de maatschap, firma en de VOF. Kan hier sprake zijn van een gezagsverhouding van de ene maat/firmant t.o.v. de andere(n) ?

    Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over deze onderwerpen.

  • H.B. van Ommen

    Stukje tekst uit onze wegam-polis (www.lugtsobbe.nl):

    De verzekering dekt,

    -tot maximaal het in de polis genoemde verzekerde bedrag,

    -de aansprakelijkheid van de verzekeringnemer volgens 7.658 B.W. en/of

    -de schadevergoedingsplicht van de werkgever

    -op grond van de contractuele relatie tussen werkgever en werknemer, en

    -de redelijkheid en billijkheid,

    -voor de personenschade en zaakschade

    -die een verzekerde lijdt als gevolg van een ongeval met het motorrijtuig

    -gedurende de looptijd van deze verzekering.

    De uitspraak gaat dus met name over de verhouding tussen werknemer en werkgever. Ik denk dat het niet uitmaakt of de werkgever een vereniging is of niet.

    Zodra er sprake is van een contractuele relatie die een arbeidsovereenkomst betreft, dan is ook een vereniging gebonden aan deze uitspraak.

    Een zelfstandige die zich als leverancier van diensten door derden laat inhuren, heeft m.i. geen contractuele relatie als werknemer met die andere onderneming.

    Als ik u goed begrijp is er geen sprake van een contractuele relatie tussen een werknemer en een werkgever in de andere door u genoemde gevallen en dan is de uitspraak (nog) niet van toepassing op die relatie.

    Groeten,

    Van Ommen