Ik kan me voorstellen dat een nieuwwaarderegeling voor maximaal 1 jaar een acceptabele aanvaardbare regeling is. Je ziet het ook bij andere objectverzekeringen zoals reisverzekeringen. kostbaarhedenverzekeringen.
Daarnaast zijn er ook afschrijvingsregelingen voor de daarop volgende jaren op diverse soorten verzekeringen. Dergelijke regelingen zijn handig omdat je hiermee bij schade de eerste jaren discussie over de werkelijke waarde kunt voorkomen. En de schade derhalve snel te kunnen regelen. Maar het mag nooit zover gaan dat het aantrekkelijk wordt om een schade te claimen omdat men zich hiermee aanzienlijk kan verbeteren. Dus hoe beter de regeling des te fraudegevoeliger het wordt.
De verzekeringsmij. “de Europeesche” heeft (of had) b.v. een zeer gunstige nieuwwaarderegeling voor caravans.
Tot maximaal 10 jaar werd (als men deze verzekringsvorm koos) de nieuwwaarde uitgekeerd bij totalloss. Dat vind ik dus te vergaan.
Hebben ze deze mogelijkheid nog steeds?
Ben benieuwd of we nog meer reacties krijgen op dit onderwerp.
Even over uw andere punt, heer v. Ommen:
"Ander punt : waarom moet je bij de meeste polissen de volle premie betalen voor een cascodekking als je auto al meer dan een jaar oud is ?
Je krijgt na 2 jaar toch ook veel minder uitgekeerd dan de nieuwwaarde en je wagen is veel sneller totalloss ! Na 3 of 4 jaar krijgt je zo weinig dat je je kan afvragen of casco-dekking nog wel zinvol is."
Mijn reactie:
Op de meest polissen betaal je de volle premie niet afhankelijk van de ouderdom van de auto. Dat is juist, maar……de premiegrondslag voor de casco-dekking is de OORSPRONKELIJKE NIEUWWAARDE. Voor een oudere auto is deze waarde meestal (logischerwijs) lager dan voor een nieuwe auto.
Bij een lagere premiegrondslag hoort ook een lagere premie. Dus op zich klopt het wel.
DAARNAAST:
U gaat nu even uit van total loss. In vele gevallen betreft het reparatieschade.
De reparatiekosten van oudere auto's is niet goedkoper zijn dan reparatiekosten van nieuwe auto's. Dus feitelijk mag je wat dat betreft dezelfde premie wel ontvangen. Mischien zou je wel kunnen zeggen dat reparatie aan oudere auto's weleens meer zou kunnen kosten omdat onderdelen wellicht moeilijker te vervangen zijn of speciaal besteld moeten worden.
Dat laatste is ingegeven door een veronderstelling van mijn kant.
Volgens mij is de premieberekening dus wel goed alhoewel sommige verzekeringsmaatschappijen (Univé voorzover ik weet) nog gunstiger regelingen hebben.
Deze verzekeringsmaatschappij geeft ook nog eens een soort bouwjaarkorting. Dus naast een premieberekening over de oorspronkelijke nieuwwaarde een bouwjaarkorting naarmate de auto ouder wordt.
Een korting over de casco-premie en niet over de wa-premie uiteraard.