Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schade bij tp door hond

  • Wim Drenth

    Onze verzekerde heeft haar hond bij tp gebracht voor een ‘proefperiode’ om te bekijken op tp de hond wil overnemen. Tijdens deze periode van twee weken heeft de hond schade veroorzaakt bij tp. Schade bedraagt zo'n EUR 1600,=. Vraag is nu of de schade onder de AVP van de eigenaar van de hond afgewikkeld dient te worden danwel afgewezen dient te worden ivm risicoaanvaarding.

  • dik1

    risicoaanvaardig is geen juridisch begrip. Dat zou dan ‘eigen schuld’ of ‘eigen toerekening’ moeten zijn. Voor een beroep daarop is heel bepalend wat er precies is gebeurd. Ik voel veel voor ‘eigen schuld’ of ‘eigen toerekening’ als de hond een volle dag alleen is thuisgelaten en toen aan een stoel is gaan knagen of als de tp hem aan het pesten was en de hond beet. Maar niet als de hond volkomen onverwacht en onuitgelokt bijt.

    Ik zou zeggen: meld het bij de AVP-verzekeraar.

  • Mirjamw

    De ‘oude’ eigenaar heeft niets fout gedaan. Op basis van onrechtmatige daad art. 6:162 kan hij dus niet aangesproken worden. We moeten dan kijken naar de risico-aansprakelijkheid.

    Volgens art. 6:179 BW is de bezitter van een dier aansprakelijk voor schade door dat dier doorgebracht. De bezitter hoeft niet dezelfde persoon als de eigenaar te zijn. Bezit heeft te maken met het uitoefenen van de feitelijke macht over een ‘zaak’. Zoals u het omschrijft is de benadeelde de bezitter geworden. Ik zie geen aansprakelijkheid van de ‘oude’ eigenaar…

  • dik1

    Mirjam,

    bezitter hoeft geen eigenaar te zijn, maar in deze situatie lijkt de benadeelde mij ook geen bezitter. Hooguit houder.

    Zie 3:107 BW