Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

overnemen polissen uit volmacht

  • pino

    Wie kan mij vertellen wat regels zijn m.b.t. het overnemen van polissen uit een volmacht.

    Heb afkoopvoorstel ontvangen waarmee ik niet akkoord ga.

    Betreft volmacht van 4 verzekeraars dus polissen kunnen niet provinciaal worden voortgezet (???)

  • Simon Kabelfoon

    Wanneer de volmacht hieraan meewerkt is het gebruikelijk dat haar toekomstige provisierechten worden afgekocht.

    Soms (meestal bij de eerste opgave NIET) houdt men rekening met “contantmaking”, zelden houdt men rekening met kans op toekomstige royement.

    Kortom doorgaans brengt men de toekomstige provisierechten in 1 keer in rekening.

    Dat zou overigens niet anders zijn, wanneer er maar 1 ondertekenenaar onder de polis stond, want dan dient de volmachtpolis overgedragen te worden aan het provinciale bedrijf van die verzekeraar, waarbij ook die provisierechten dienen te worden afgekocht.

  • pino

    Simon, bedankt voor je reactie.

    Ik begrijp het wel, maar baal natuurlijk een beetje omdat deze polissen afgelopen

    januari zijn geprolongeerd en nu weer voor 5 jaar doorlopen.

    En in geval van 1 verzekeraar kan je ervoor kiezen de provisierechten jaarlijks te verrekenen.

  • Mirjam

    Al gedacht aan samenwerking? Wellicht kunt u een subagentschap aangaan met de betreffende volmacht.

    M.vr.gr.,

    Mirjam

  • Ewoud

    “Pino”,

    Als ik het goed heb, moeten polissen (uit een volmacht) welke nog een (lopende) contractsduur hebben van 2 jaar of langer omgezet kunnen worden naar een 1-jarig contract waardoor de polis per eerstekomende vervaldatum kan komen te vervallen.

    Dit is overigens niet vastgelegd in een wetsartikel, maar een uitspraak door het verbond van verzekeraars (vast wel bekend) waarbij alle grote verzekeraars zijn aangesloten (dus waarschijnlijk ook degeen op betreffende polis). Wanneer je dit aangeeft zal een verzekeraar (volmacht) hier meestal gehoor aan geven.

    Misschien begrijp ik het niet goed, maar je hebt een afkoopvoorstel ontvangen van (naar ik denk) de volmacht. Even banaal gezegd: het is toch zijn probleem dat het kantoor “provisie misloopt” omdat een klant een verzekering eerder opzegd (om welke reden dan ook)? Iedereen heeft met terugboekingen te maken (sluit daarom jaarcontracten-> hogere doorlopende provisie + flexibeler). “It's all in the game…”

    Mijn ervaring is: stel een korte brief op, waarin je aangeeft dat het verbond van verzekeraars zo'n uitspraak heeft gedaan. Gaat de volmacht hiermee niet akkoord, dan kan de klant zich alsnog wenden tot - in meen - het klachteninstituut verzekeringen of iets dergelijks waarin de klant meestal gelijk krijgt.

    Vaak gaat het nog om provisie in guldens om een luttel bedrag … afkopen is voor een (concurrent) volmacht voordeliger dan hierop reageren …

    Mvg,

    Ewoud

  • Simon Kabelfoon.

    Ewoud,

    Er is inderdaad een bedrijfsafspraak gemaakt binnen het verbond, waarin is bepaald, dat de particuliere klant de keuze moet kunnen maken voor een 1-jarig contract (dus niet zakelijke contracten).

    Of een volmacht daaraan mee moet werken op grond van die afspraak weet ik eerlijk gezegd niet, maar voor zover het particuliere contracten betreft is het inderdaad een poging waard.

    Voor het klachteninstituut, zie www.klachteninstituut.nl

  • pino

    Goedemorgen,

    Bedankt voor jullie reacties.

    Het afkoopvoorstel is inderdaad van de volmacht.

    Omzetting naar 1 jaar contract doen ze per eerstkomende contractsvervaldatum dus daar schiet ik niets mee op.

    Ik ben hier nu al een paar keer tegen aangelopen. Als het om provisie voor 1 of 2 jaar gaat, o.k. Maar nu is het de provisie voor 5 volle jaren voor 3 polissen.

    Ik ben net voor mezelf begonnen en dan zijn dit best “grote” bedragen.

    Was dus even benieuwd naar andere ervaringen.

    Groet,

    Paulien

  • Dewi

    Een vraagje, stel, ik werk bij een volmacht die met tussenspersonen werkt. Ik krijg een brief van een andere volmacht die namens een andere tussenpersoon verzoekt de afkoopsom te berekenen. Hoe gaat eea dan in zijn werk? De premievervaldatum is bijvoorbeeld 15 januari 2012 en de contractsvervaldatum is 15 januari 2015.