Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Dagwaarde

  • Carl Kleyn

    Mijn vraag is hoe een verzekeringsexpert de dagwaarde van een motorfiets vaststeld en wat men eraan kan doen indien je het niet eens bent met de hoogte van dit bedrag.

    Wat zijn eigenlijk de juridische termen voor de dagwaarde en hoe moet deze volgens de wet worden vastgesteld?

  • denise

    Ik kan je alleen melden dat als je het niet eens bent met de schadevaststelling van een expert je een second opinion door een andere expert kan laten verrichten. Maar ik denk dat je die zelf zal moeten betalen.

  • Dik

    Dagwaarde is de waarde die nodig is om een voorwerp van die leeftijd, met die kwaliteit, die staat van onderhoud e.d. (kortom zoveel mogelijk vergelijkbaar) te kunnen kopen.

    Voor motoren gebeurt dat aan de hand van nieuwprijzen, afschrijvingen, geldende tweedehandsprijzen, verdisconteren (= aftrekken) van de in een tweedehandsprijs zittende garantie, staat van onderhoud (ook van de banden).

    Als je vindt dat de expert van de verzekeraar op een te laag bedrag uiitkomt en onderhandelen helpt verder niet (wel eerst proberen, want dat is gratis), kun je op eigen kosten een andere expert benoemen. Komt die inderdaad hoger uit, dan kun je met de verzekeraar gaan onderhandelen (zowel over die kosten als over het verschil). Willen ze niet betalen dan ligt voor de hand beide experts te vragen samen een onafhankelijke derde expert te benoemen die een bindende uitspraak doet. Als die jou (bijna) geheel gelijk geeft, zal de verzekeraar alle gemaakte kosten aan jou moeten vergoeden. Blijkt dat de verzekeraar (bijna) geheel gelijk had, dan zal hij zijn kosten niet op jou verhalen.