Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Conpagnonverzekering

  • Jeroen

    Wat is wijsheid?

    3 compagnons willen op elkaars leven risicokapitaal afsluiten. Alle drie zijn DGA.

    Is het verstandig de premie door de B.V. te laten betalen of is het beter deze in prive te laten vallen.

    De meningen zijn nogal verdeeld! Graag een uitleg of een verwijzing naar een artikel.

    b.v.d. Jeroen

  • maatwerkpolis

    Kan een zeer gecompliceerde toestand worden.

    Overleg met een Registeraccountant lijkt mij geboden.

    Belangrijk is om eerst vast te stellen :

    1) welk bedrag verschuldigd is per partner en aan wie dat bedrag verschuldigd is.

    2) waarom is dat verschuldigd ?

    3) is het echt nodig dit d.m.v. een verzekering op elkaars leven te dekken

    4) komen de uitkeringen in de onderneming ?

    5) hoe komen die gelden er dan weer uit ?

    6) niet in de onderneming : wat wordt er dan mee gedaan ?

    Ik zou mij kunnen voorstellen dat het veel eenvoudige zou zijn om te bepalen dat in geval van overlijden van een partner, de deelname aan de maatschap eindigt zonder dat er iets verschuldigd is door de andere partner(s).

    Alle partners weten dan precies welk bedrag nodig is om te voorzien bij overlijden en zij kunnen dan ook zelf de hoogte en de wijze van uitkeren bepalen.

    Ik vergeet vast wel een belangrijk punt, maar wellicht brengt een nieuwe kijk op de zaak u toch op alternatieve ideeen.

    m.vr.gr.

    www.maatwerkpolis.nl

  • Mark

    Jeroen,

    Over de vraag of die DGA's uberhaubt op elkaars leven polissen kunnen sluiten laat ik liever andere mensen twisten, in ieder geval denk ik dat het verstandiger is om de premie door de B.V. te laten betalen, dit levert extra kosten op welke de winst drukken, daardoor is er minder vennootschapsbelasting verschuldigd.

    Groet,

    Mark

  • Marc

    Er van uitgaande dat de DGA's in kwestie alle drie een gelijk aandeel in de BV hebben en men de erven van de eventueel te overlijden mede-aandeelhouder wil compenseren voor de waarde van de aandelen (en wil voorkomen dat deze zich met het bedrijf gaan bemoeien) is het geen slecht idee om een levensverzekering op elkaar te sluiten.

    Wel dient men dan ook in een (liefst notariele) overeenkomst vast te leggen dat men in zo'n geval de mede-aandeelhouders een vookeursrecht geeft om de erven uit te kopen en hun aandelenbelang uit te breiden. Tevens dient men er voor te zorgen dat het verzekerde bedrag regelmatig wordt getoetst aan de waarde ontwikkeling van de aandelen.

    Het door de BV laten betalen van de premie is leuk bedacht om de winst te drukken, maar heeft als nadeel dat dus bij overlijden van een der partners de BV geld krijgt uitgekeerd waarmee de 2 resterende aandeelhouders de aandelen dienen te verwerven. Zij zijn dan genoodzaakt deze gelden op te nemen uit de BV om in prive de aandelen te kunnen verwerven. Dan dienen zij of deze opname als inkomen aan te merken en dus daarover inkomstenbelasting te betalen of zij meten het lenen van de BV en aan deze terugbetalen. Als de Bv winstgevend genoeg is zou er ook nog middels uit te keren dividend een uitkering gedaan kunnen worden of zou men dit jaarlijks ter aflossing van de lening kunnen aanwenden. Kortom het verdient voorkeur om met accountant en fiscalist (en eventueel een notaris) dit uitvoerig te bezien wie de premie betaalt en hoe bij overlijden dan te handelen. Hopelijk helpt dit commentaar in het bepalen van de gedachten en het komen tot een definitieve oplossing.

    Indien u hierbij onze nadere hulp en bemiddeling wenst vernemen wij dat graag.

    Marc Brunsmann

  • maatwerkpolis

    Helemaal mee eens.

    Alle problemen zijn hier goed boven tafel gekomen.

    Zo ook het probleem van de hoogte van de verzekering die in verhouding zou moeten staan met de waarde van de aandelen.

    En dan niet vergeten om rekening houden met de fiscus die de plotselinge stijging van de inkomsten van de BV of maatschap direct zal aangrijpen voor het indienen van een aanvullende voorlopige aanslag vennootschapsbelasting.

    Vervolgens een aanslag dividendbelasting (zie vorige schrijver).

    En dan nog niet eens te denken aan de stijging van de waarde van de aandelen van de BV of maatschap die al deze inkomsten veroorzaken !!!

    Moet je dus niet denken aan het probleem dat een van de drie maten of aandeelhouders een minder goede gezondheid krijgt: kan je de verhoging van de verzekerde som ook op je buik schrijven.

    Ik blijf dus volharden in mijn eerste betoog

    www.maatwerkpolis.nl

  • Jeroen

    Hartelijk bedankt voor de bijdrage , ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.